Misteri 'pondok berbentuk kiub' yang ditemui di Bulan oleh rover China akhirnya terjawab




Objek seperti kiub berjerebu yang digelar sebagai 'pondok misteri' di Bulan, yang dirakam kenderaan rover angkasa milik China bulan lalu sebenarnya sebiji batu, lapor akhbar Daily Star pada 8 Januari 2022.


Rover Yutu-2 bulan lalu membuat penemuan objek misteri itu di sisi gelap Bulan. Namun, rover itu mengambil masa selama dua bulan untuk mendekati objek tersebut untuk mengetahui apa sebenarnya objek yang dikesan itu.


Ketika penemuan 'kiub' itu mula-mula dilaporkan, ramai orang membuat spekulasi bahawa ia mungkin hanya tinggalan hentaman meteor, kerana ia kelihatan bersebelahan dengan kawah hentaman.


Para saintis China membangunkan strategi baharu untuk rover itu melintasi permukaan Bulan dan menghampiri objek tersebut dengan lebih pantas. Bagaimanapun, objek tersebut rupa-rupanya hanyalah sebiji batu lama biasa.


Menurut catatan blog tempatan iaitu Our Space, kiub itu dari jauh kelihatan setinggi bangunan Arc de Triomphe. Tetapi apabila didekati oleh rover, ia ternyata sangat pendek dan 'pemandu tidak dapat mengelak daripada berasa sedikit kecewa'.


Namun begitu, batu itu telah diberi nama jolokan 'Jade Rabbit' berkat serpihan batu yang mengelilinginya, yang kelihatan seperti sisa makanan dari jamuan lobak merah arnab.


Walaupun penemuan itu menyebabkan saintis kecewa, ia bukan sesuatu yang tidak dijangka. Rover Yutu-2 kini akan lebih dekat dengan batu tersebut dan kawah berhampiran untuk menganalisisnya.


Artikel Berkaitan: Kenderaan Jelajah China Berjaya Rakam 'Pondok Misteri' Di Bulan.


Rover Yutu-2 bulan lalu membuat penemuan objek misteri itu di sisi gelap bulan. - Foto Daily Star.


EmoticonEmoticon