Sabtu, 8 Januari 2022

Kereta terbang buatan Perancis berharga RM3.78 juta akan berada di pasaran tahun depan


Syarikat permulaan Perancis, Maca merancang untuk menguji kereta terbang atau 'carcopter' yang dibangunkan oleh firmanya di sebuah litar lumba tahun ini, lapor akhbar Daily Mail pada 5 Januari 2022.


Kenderaan terbang yang dijana kuasa hidrogen itu dilaporkan bernilai hampir 665,000 pound (RM3.78 juta).


Kenderaan mesra alam itu mampu mencapai kelajuan maksimum 249.4 kilometer sejam, sekali gus memberikan pengalaman seperti memandu kereta Formula One.


Kenderaan terbang itu juga tidak menghasilkan sebarang pelepasan karbon dioksida (CO2) dan boleh dikitar semula sepenuhnya.


Firma itu juga berharap agar carcopter dapat menggantikan kereta Formula One dalam bidang sukan.


Maca S11 Carcopter dilancarkan pada malam majlis pembukaan Pameran Elektronik Pengguna 2022 di Las Vegas.


Selain dilengkapi dengan tiga kipas berkuasa rendah, kenderaan itu mempunyai casis logam dan rangka diperbuat daripada karbon, linen dan kayu.


"Maca menggunakan bahan api berasaskan hidrogen pembakaran bersih, juga membolehkan masa penerbangan yang lebih lama berbanding penggunaan bahan api lain," kata ketua pegawai operasi Thierry de Boisvilliers.


Maca, yang bekerjasama rapat dengan Airbus dalam ciptaan itu memaklumkan carcopter itu akan berada di pasaran menjelang Jun 2023.


'Carcopter' Maca S11 telah diperkenalkan pada malam pembukaan Pameran Elektronik Pengguna 2022 di Las Vegas. - Foto Daily Mail.


EmoticonEmoticon