Isnin, 27 Disember 2021

Fosil lipan sebesar kereta yang hidup sejak 326 juta tahun lalu ditemukan di Newcastle


Sebuah fosil lipan bersaiz gergasi yang dipercayai kehidupannya bermula sejak 326 juta tahun lalu, ditemukan di Pantai Howick di Northumberland, kira-kira 64 kilometer dari Newcastle, lapor akhbar Daily Mail pada 21 Disember 2021.


Lipan sebesar 2.7 meter dari kepala ke kaki yang ditemukan itu sekali gus merekodkan sebagai penemuan haiwan invertebrata terbesar sepanjang zaman - menyingkirkan pemegang rekod terdahulu, iaitu kala jengking laut purba.


Fosil Arthropleura atau lipan itu ditemukan kali pertama pada Januari 2018, selepas bongkah batu pasir jatuh dari tebing di Teluk Howick ke kawasan pantai. Spesimen itu hanya kali ketiga yang pernah ditemukan dan rekod sebelum ini digali di Jerman.



Pakar sedimentologi, Neil Davies dari Universiti Cambridge berkata, penemuan itu adalah satu kebetulan kerana cara batu itu terjatuh dan retak mendedahkan fosil kelihatan sempurna.


"Ia adalah satu kebetulan, batu yang retak itu terjatuh dan mendedahkan fosil dengan sempurna, salah seorang bekas pelajar PhD kami terlihat fosil itu ketika berjalan di pantai tersebut," katanya.


Fosil itu diekstrak dari batu pada Mei 2018, selepas pasukan itu mendapat kebenaran daripada Natural England dan pemilik tanah, Howick Estate.


"Ia adalah penemuan yang sangat menarik, tetapi fosilnya sangat besar sehingga kami mengambil masa mendapatkannya, dan empat orang diperlukan untuk membawanya ke permukaan tebing," tambah Davies.


Menurut Davies, penemuan fosil kaki gergasi itu jarang berlaku kerana sebaik sahaja haiwan itu mati, badannya akan kelihatan tidak jelas. Kemungkinan besar fosil itu adalah karapas berkulit yang dibuang haiwan itu semasa ia membesar.


"Kami belum menemukan kepala fosil. Jadi, adalah sukar untuk mengetahui segala-galanya tentang lipan tersebut," katanya.


Katanya selepas lama difikirkan, Arthropleura dapat mencapai saiz yang besar kerana gabungan ketiadaan pemangsa berasaskan darat, dan paras oksigen yang lebih tinggi semasa tempoh zaman Karbon dan Permian.


"Walaupun kita tidak dapat mengetahui dengan pasti apa yang mereka makan, terdapat banyak kacang dan biji berkhasiat yang terdapat dalam sampah daun pada zaman itu," katanya.



Davies dan rakan sekerjanya berpendapat, Arthropleura mungkin juga menjadi pemangsa yang memakan invertebrata lain dan juga vertebrata kecil seperti amfibia.


Katanya, Arthropleura hidup selama kira-kira 45 juta tahun sebelum pupus semasa Permian. Walaupun punca kematian mereka tidak jelas, ia mungkin hasil daripada peralihan kepada iklim yang lebih kering atau bersaing dengan reptilia yang baru muncul.


Zaman Karbon ialah zaman dan sistem geologi yang bermula dari penghujung zaman Devon, kira-kira 359.2 juta tahun lalu, hingga permulaan zaman Permian. Permian ialah tempoh yang dianggap sebagai pembahagian skala jisim geologi.


Ini adalah tempoh yang bermula kira-kira 299 juta tahun dan berakhir 251 juta yang lalu. Seperti dalam kebanyakan tempoh geologi yang telah berlaku di planet ini, strata ialah tempoh yang menentukan permulaan dan akhir tempoh yang dikenal pasti dengan baik.


Fosil lipan gergasi ditemukan di Pantai Howick.- Foto Neil Davies.


EmoticonEmoticon