Selasa, 28 Disember 2021

Fosil kepala raksasa laut yang hidup kira-kira 244 juta tahun dahulu ditemui di Nevada


Satu fosil kepala raksasa laut gergasi menyamai saiz seorang lelaki dewasa ditemui, di salah satu tempat paling kering di Bumi, lapor akhbar Daily Mail pada 23 Disember 2021.


Fosil kepala haiwan bernama Cymbospondylus youngorum itu ditemui dengan muncung panjang dan gigi runcing, bersama beberapa spesimen lain di gurun Black Rock di Nevada, Amerika Syarikat.


Haiwan ini hidup kira-kira 244 juta tahun dahulu, jauh sebelum kehidupan dinosaur sauropod. Beratnya boleh mencapai lebih 40 tan dan mempunyai ukuran panjang lebih 18 meter (60 kaki) dari hidung hingga ke ekor.


"Walaupun ikan paus kini merupakan makhluk terbesar di Bumi, ia bukanlah gergasi lautan pertama yang mendiami lautan.


"Ikan paus mengambil 90 peratus masa selama 55 juta tahun kewujudannya untuk berevolusi menjadi gergasi lautan seperti yang kita kenali hari ini," kata Profesor Martin Sander yang merupakan penulis tentang raksasa dalam jurnal Science.



Tambah Profesor Sander, reptilia marin itu sememangnya haiwan terbesar yang pernah ditemui sejak tempoh masa ini.


"Setakat yang kita tahu, ia juga merupakan makhluk gergasi pertama yang pernah mendiami Bumi - jauh sebelum dinosaur," katanya.


Menurutnya, sisa-sisa fosil Cymbospondylus youngorum pertama kali ditemui pada tahun 1998, namun hanya dalam bentuk serpihan tulang belakang haiwan itu.


Hanya pada September 2011, penyelidik membuktikan bahawa ia adalah haiwan prasejarah yang hidup sebelum dinosaur, kepala fosil itu kemudian digali keluar dari batu.


Selepas kajian selesai, fosil Cymbospondylus youngorum kini menjadi koleksi paleontologi Muzium di Natural History Museum of Los Angeles County, dan dipamerkan kepada orang ramai.


Kepala dinosaur prasejarah sama panjangnya dengan seorang lelaki dewasa. - Foto SWNS.


EmoticonEmoticon