Rabu, 24 November 2021

Arab Saudi Rancang Bina Bandar Raya Terapung Dan 'Bulan Tiruan' Di Laut Merah


Arab Saudi dilapor merancang untuk membina bandar raya terapung di Laut Merah yang dikenali sebagai Oxagon, ia terletak di bahagian barat laut negara berkenaan dekat sempadan Jordan dan Mesir.


Menurut laporan laman berita Daily Mail pada 23 November 2021, pembinaan bandar ini dirancang untuk dibangunkan di pinggir wilayah terbaharu yang diberi nama iaitu Neom.


Neom, ialah sebuah projek utama Putera Mahkota Saudi Mohammed bin Salman. Nama Neom datang dari gabungan perkataan Greek 'neos' yang bermaksud baharu, dan 'mustaqbal' perkataan Arab yang bermaksud 'masa depan'.


Bandar raya terapung ini mempunyai keluasannya 33 kali ganda dari bandar raya New York, Amerika Syarikat, dan ia turut mempunyai sebuah pelabuhan terapung yang berautomasi dan hab logistik bersepadu.


Namun, para kontraktor yang membina bandar raya itu masih tidak mendedahkan jumlah kos pembinaan dan bagaimana cara untuk menjadikan Oxagon terapung di laut.


Projek itu dibiayai oleh dana kekayaan negara itu, Tabung Pelaburan Awam yang mana Putera Mohammed menjadi pengerusinya. Pembinaan bandar raya Neom itu sebelum ini turut merangkumi pembinaan bulan tiruan gergasi yang akan bercahaya pada waktu malam.


Menurut portal Wall Street Journal, terdapat rancangan untuk penggunaan dron sebagai teksi, sebuah taman tema mirip zaman Jurasik yang mempunyai dinosaur robot dan restoran-restoran terbaik di dunia serta mendapat pengiktirafan Michelin di Neom.


Gambar ilustrasi bandar raya terapung yang dirancang dibina di Laut Merah, Arab Saudi. - Foto Neom.

Pembinaan bandar ini dirancang untuk dibangunkan di pinggir wilayah terbaharu iaitu Neom yang terletak di bahagian barat laut Arab Saudi. - Foto Neom.

Masih tidak didedahkan bagaimana cara untuk membina struktur terapung terbesar di dunia. - Foto Neom.


EmoticonEmoticon