Sabtu, 30 Oktober 2021

Wanita Nyaris Buang Berlian 'Terbesar' Disangka Batu Biasa Rupa-Rupanya Bernilai RM11 Juta


Seorang pesara wanita terkejut selepas mendapati barang kemas yang cuba dibuangnya, ketika membersihkan rumah di Northumberland sebenarnya berlian bernilai 2 juta pound (RM11 juta).


Menerusi laporan BBC News pada 28 Oktober 2021, batu berlian itu dibeli pada jualan but kereta bertahun-tahun lalu oleh wanita berusia lingkungan 70-an itu yang menganggapnya sebagai tidak bernilai.


Tetapi dia diberitahu jiran bahawa berlian itu adalah luar biasa nilainya, kerana saiz batu itu yang agak besar, lebih besar daripada syiling pound.


Jurulelong, Mark Lane, dari Featonby’s Auctioneers di North Shields, memberitahu BBC bahawa wanita itu datang ke kedainya. Katanya, wanita itu mengatakan berlian tersebut berada di dalam kotak bersama barang kemas yang rendah nilainya.


"Ia telah berada di dalam kotak bersama beberapa barang kemas pakaian bernilai rendah. Ia terletak di atas meja saya selama dua atau tiga hari sehingga saya menggunakan mesin penguji berlian.



"Kami kemudian menghantarnya kepada rakan kongsi di London sebelum ia disahkan oleh pakar di Antwerp, Belgium, yang mengesahkan ia adalah 34 karat." jelas Lane.


Lane berkata, pemilik batu itu memberitahu bahawa dia tidak dapat mengingati di mana atau bila dia memperolehnya. Dia selalu melawat jualan but kereta dan membeli barang-barang lama, tetapi tidak pernah sekalipun dia menyangka ia adalah berlian sebenar.


"Saya telah menjalankan perniagaan ini selama lima tahun selepas membelinya daripada pemilik terdahulu, berlian ini merupakan barangan bernilai terbesar yang pernah saya ditangani setakat ini.


"Berlian itu disimpan di tempat selamat dan di kunci bersama barang kemas Hatton Garden di London sehingga ia dilelong pada 30 November ini," kata Mark Lane yang masih terkejut dengan penemuan itu.


Jurulelong Mark Lane berkata dia terkejut dengan penemuan itu. - Foto BBC News.

Berlian 34 karat yang hampir dibuang oleh seorang wanita. - Foto BBC News.


EmoticonEmoticon