Khamis, 9 September 2021

Saintis Cipta Mesin Kaji Serpihan UFO, Jumpa Bahan Canggih Daripada Sebuah Peradaban Maju


Penciptaan mesin berteknologi tinggi baharu telah membolehkan sekumpulan saintis dari Universiti Stanford, Amerika Syarikat untuk mengkaji serpihan dipercayai milik objek terbang tidak dikenali (UFO) yang ditemui di Amerika Selatan 70 tahun lalu.


Menurut lapor akhbar Daily Star 7 September 2021, salah seorang penyelidik, Dr. Jacques Vallee mengumpulkan sisa logam yang dipercayai sebagai UFO yang terhempas di Colombia dan Argentina sejak 1947.


Mesin baharu yang dipanggil 'pengimbas ion pelbagai paramater' itu memberi peluang kepada saintis untuk melihat struktur atomik dari bahan yang dipilih. Dengan terciptanya mesin ini, kajian pada serpihan yang didakwa objek UFO telah dilakukan.


Majalah Science News melaporkan ahli mikrobiologi Stanford, Dr. Garry Nolan menggunakan mesin tersebut untuk menghasilkan gambar tiga dimensi bagi menganalisis sampel dalam proses yang disebut Multiplexed Ion Beam Imagine (MIBI).


Pada tahap mikroskopik, struktur atom tidak mungkin dipalsukan. Ketika Nolan meletakkan beberapa serpihan di ruang vakum instrumennya, dia terkejut apabila mendapati komposisi logam itu tidak seperti logam lain.


"Sekiranya berbicara tentang bahan canggih daripada sebuah peradaban maju, kita berbicara tentang sesuatu yang saya sebut sebagai bahan ultra. Ini adalah sesuatu yang mempunyai sifat di mana seseorang menyatukannya semula pada satu skala atom," katanya.


Saintis itu kemudian menemukan bahawa bahan itu telah dihasilkan dan bukan bersifat semula jadi. Bagaimanapun, itu tidak bermaksud ia dihasilkan di suatu tempat di luar angkasa, tetapi mungkin dihasilkan untuk tujuan tertentu yang belum difahami oleh penyelidik.


Objek misteri yang menyerupai kapal angkasa ini ditemui di dasar Laut Baltik pada tahun 2011 lalu, sekali gus mengejutkan para pemburu makhluk asing. - Sumber Liputan6.


EmoticonEmoticon