Sabtu, 21 Ogos 2021

Yanjin Bandar Paling Sempit Di Dunia Seakan Kota Dalam Filem Fantasi


Dibina di sepanjang Sungai Nanxi antara pergunungan curam di wilayah Yunnan, bandar Yanjin dianggap sebagai bandar paling sempit di dunia, lapor Oddity Central pada 6 Ogos 2021 lalu.


Jika melihat bandar Yanjin dari udara, sukar untuk membayangkan penempatan itu sebenarnya wujud dalam kehidupan sebenar. Namun, itulah yang membuat bandar Yanjin unik, ia kelihatan seperti dalam filem fantasi atau dalam permainan simulasi dengan bangunan daripada kota moden.


Walaupun mempunyai kawasan yang terhad, bandar ini dihuni kira-kira 450,000 penduduk dengan titik paling sempit di bandar Yanjin adalah seluas 30 meter. Ruang paling luas di bandar ini pula diukur kira-kira 300 meter.



Bandar Yanjin mempunyai satu jalan utama di setiap sisi dan walaupun terdapat deretan bangunan serta rumah di sepanjang sungai, bandar ini tidak mempunyai banyak jambatan.


Selain itu, kebanyakan kediaman penduduk terletak di bahagian kanan tebing sungai dan struktur pembinaannya disokong dengan tiang tinggi bagi mengelakkan banjir sekiranya paras sungai meningkat.


Bandar ini sudah dihuni sejak ratusan tahun lalu, malah penduduknya juga enggan berhijrah ke bandar besar. Namun, ekonomi di bandar ini tidak 'semewah' di bandar utama yang lain kerana kedudukannya yang sukar diakses oleh para pelabur.







EmoticonEmoticon