Ahad, 1 Ogos 2021

Pelik Tapi Itulah Berlaku Apabila Emas Lompat Tinggi Dikongsi Dua Atlet Di Olimpik Tokyo


Saingan olahraga Sukan Olimpik Tokyo 2020 mencipta keunikan tersendiri apabila menyaksikan atlet Qatar, Mutaz Essa Barshim dan Gianmarco Tamberi dari Itali berkongsi pingat emas dalam acara lompat tinggi.


Barshim, 30, dan Tamberi, 29, mencatat lompatan terbaik 2.37 meter (m) sementara Maksim Nedesekau dari Belarus juga berjaya melakukan lompatan pada ketinggian itu untuk memecahkan rekod kebangsaan negaranya.


Untuk melepasi had ketinggian terakhir, 2.39 meter, Barshim dan Tamberi gagal dalam tiga percubaan pada aksi final yang berlangsung di Stadium Olimpik sebentar tadi.


Kegagalan itu menyaksikan kedua-dua mereka berkongsi kedudukan teratas selepas masing-masing berjaya melepasi had ketinggian pada percubaan pertama bermula 2.19m, 2.24m, 2.27m, 2.30m, 2.33m, 2.35m dan 2.37m.


Pemenang pingat gangsa, Maksim Nedasekau dari Belarus juga berjaya melepasi had ketinggian 2.37m. Bagaimanapun, Nedasekau terpaksa berpuas hati di tempat ketiga selepas melakukan lompatan kedua untuk melepasi had ketinggian 2.19m.


Atlet Itali, Gianmarco Tamberi (kiri) dam Mutaz Barshim dari Qatar meraikan kejayaan berkongsi pingat emas acara lompat tinggi lelaki saingan olahraga temasya Sukan Olimpik 2020 di Stadium Olimpik, Tokyo. - Foto EPA.


EmoticonEmoticon