Ahad, 8 Ogos 2021

Kenderaan Membawa Mereka Yang Meninggal Dunia Ke 'Alam Akhirat' Milik Firaun Dialihkan Ke Muzium


Mesir memindahkan kapal solar Firaun Khufu yang masih kekal utuh berusia sekitar 4,600 tahun. Kapal itu akan diletakkan di muzium terbesar di negara ini iaitu Muzium Grand Egyptian (GEM).


Menurut Lapor Daily Mail, kapal solar itu sebelum ini berada di sebuah lubang bersebelahan ruang perkuburan kerajaan Mesir kuno. Ia diletakkan di sana kerana kaum Firaun percaya bahawa kapal tersebut akan membawa mereka yang sudah meninggal dunia ke alam akhirat.


Piramid Besar Kaherah juga dikenali sebagai Piramid Cheops adalah yang terbesar dari tiga piramid di Giza yang menempatkan makam Khufu yang dimakamkan pada 2,566 sebelum Masihi.



Kapal itu 'ditugaskan' oleh Khufu yang merupakan seorang raja Dinasti Keempat yang memerintah semasa Kerajaan Kuno. Kapal solar itu merupakan satu kebanggaan kerana merupakan artifak organik terbesar dan tertua yang dihasilkan daripada kayu dalam sejarah manusia.


Kapal itu berukuran 42 meter panjang dan seberat 20 tan. Kapal itu ditemui pada 1954 di sudut selatan Piramid Besar dipamerkan selama beberapa dekad di muzium Giza Plateau.


Kapal yang sebelum ini diletak berhampiran Piramid Besar ini dibawa ke GEM dengan kawalan yang ketat dan menempuh 7.5 kilometer. Ia bakal menjadi salah satu barang pameran yang luar biasa apabila muzium itu dibuka kepada umum nanti.


Muzium GEM adalah muzium arkeologi yang menempatkan barang-barang antik paling perharga dalam penemuan sejarah Mesir. Ia dibina selama 17 tahun mengandungi lebih 100,000 artifak ketika dibuka.


EmoticonEmoticon