Sabtu, 7 Ogos 2021

Akibat Disambar Kilat, 16 Wakil Rombongan Pengantin Lelaki Maut Ketika Dalam Perjalanan


Panahan kilat yang menyambar rombongan pengantin lelaki menyebabkan sekurang-kurangnya 16 maut dan beberapa yang lain cedera dalam satu kejadian di barat Bangladesh.


Menurut pegawai kerajaan tempatan, Sakib Al-Rabby, insiden berlaku pada Rabu (4 Ogos 2021) ketika rombongan pengantin lelaki dalam perjalanan ke rumah pengantin perempuan di Shibganj dalam daerah Shapainawabganj.


Jelasnya, rombongan berkenaan baru sahaja meninggalkan bot yang dinaiki mereka untuk mendapatkan perlindungan sebelum disambar kilat. Pengantin lelaki turut cedera dalam kejadian tersebut.


Kawasan ini terletak kira-kira 245 kilometer dari barat laut Dhaka. Monsun tahunan kini sedang mendominasi sebahagian besar kawasan di Bangladesh.


Menurut lapor berita Xinhua pada awal Julai lalu, hujan lebat dan petir yang melanda Uttar Pradesh, Rajasthan dan Madhya Pradesh mengorbankan hampir 70 orang serta mencederakan ramai yang lain dalam tempoh 24 jam.


Setiap tahun lebih daripada 200 orang kebanyakan daripada golongan petani terbunuh akibat disambar kilat. Walau bagaimanapun, banyak kematian tidak pernah direkodkan secara rasmi, dan satu badan bebas menyatakan bahawa angka kematian akibat panahan kilat mungkin lebih tinggi.


Pakar mendakwa pencemaran udara dan pemanasan global menyumbang kepada peningkatan kekerapan serangan kilat di negara itu.


EmoticonEmoticon