Jumaat, 9 Julai 2021

Didakwa 'Lembu Terkecil Di Dunia' Gemparkan Ribuan Penduduk Berpusu-Pusu Datang Melihatnya


Ribuan penduduk mengabaikan Perintah Kawalan Pergerakan 'lockdown' untuk memutuskan rantaian penularan wabak Covid-19 di Bangladesh, semata-mata untuk melihat seekor lembu bernama Rani. Pemiliknya mendakwa lembu itu adalah terkecil di dunia.


Lembu jenis Bhutan setinggi 51 sentimeter (cm) dan berat 28 kilogram berusia 23 bulan itu telah menjadi tular di media sosial, setelah akhbar dan stesen televisyen tempatan melaporkan mengenai lembu tersebut di sebuah ladang berhampiran Dhaka.


Menurut lapor BBC News, hari ini, lebih dari 15,000 orang dilaporkan mengunjungi Rani di ladang ternakan di Charigram, dekat ibu kota Dhaka. Pengurus ladang Hasan Howladar telah mendaftarkan Rani ke 'Guinness Book of Records' sebagai 'lembu terkecil di dunia'.



"Saya tidak pernah melihat perkara seperti ini seumur hidup saya," kata seorang pengunjung, Rina Begum, kepada pemberita.


Hasan membeli Rani tahun lalu dari ladang lain di daerah Naogaon di barat laut Bangladesh. Dia mengatakan bahawa lembu betina itu sukar berjalan serta takut dengan lembu-lembu lain, dan terpaksa dipisahkan dari kawanan lain.


"Ia tidak makan banyak. Ia makan sedikit dedak dan jerami dua kali sehari. Ia suka berkeliaran di luar kandang dan kelihatan gembira ketika kami membawanya," kata Hasan.


Gelaran sebagai lembu terkecil di dunia kini dipegang oleh Manikyam, dari negara India, dengan tinggi badannya 61.1cm dari tapak kaki ke tengkuk.


Menurut Hasan, orang-orang dari 'Guinness Book of Records' akan mengunjungi ladangnya tahun ini, untuk memeriksa sama ada Rani layak mendapat gelaran sebagai 'lembu terkecil di dunia' ataupun sebaliknya.


Hanya beberapa minggu sebelum Hari Raya Aidiladha, timbul persoalan adakah Rani akan dijual sebagai korban. Tetapi pemilik ladang mengatakan mereka tidak mempunyai rancangan untuk melepaskannya.


Pemilik Rani telah mengajukan permohonan ke Guinness Book of Records untuk menyatakannya sebagai lembu terkecil di dunia. - Foto AFP/Getty Images.

Rani hanya setinggi 51 sentimeter dan berat 28 kilogram. - Foto AFP/Getty Images.

Rani lebih pendek jika dibandingkan dengan seekor kambing dewasa. - Foto AFP/Getty Images.


EmoticonEmoticon