Jumaat, 9 Julai 2021

Lagi Batu Berlian Besar Ditemukan Di Botswana, Cipta Rekod Baru Ketiga Terbesar Di Dunia

Berlian seberat 1,174 karat ditemukan di Botswana pada 12 Jun 2021 lalu. - Foto Agensi.

GABORONE, 9 Julai - Sebutir batu berlian yang besar seberat 1,174 karat ditemukan di sebuah kawasan perlombongan batu berharga di Botswana pada 12 Jun lalu, sekali gus menjadi berlian kedua 'bersize besar' ditemukan di negara ini dalam tempoh beberapa minggu kebelakangan ini.


Syarikat perlombongan Lucara Diamond dalam kenyataan memaklumkan, berlian itu ditemukan di lombong Karowe pada bulan lalu, dan diserahkan kepada Kabinet Bostwana di ibu negara tersebut, menerusi satu acara kelmarin (8 Julai 2021).


Pengarah Urusan syarikat itu, Nassem Lahri berkata, batu berlian tersebut menduduki tempat ketiga terbesar yang pernah ditemui di dunia. Berlian itu lebih besar daripada berlian 1,098 karat yang juga ditemukan di Botswana pada awal Jun lalu.


Sebelum ini, firma berlian Debswana berkata, ia menemui batu berlian seberat 1,098 karat di negara tersebut pada 1 Jun lalu, sekali gus menjadikan berlian itu yang ketiga terbesar di dunia. Bagaimanapun pada 16 Jun, pelombong menemukan berlian yang lebih besar seberat 1,174 karat.


Setakat ini, batu berlian terbesar pernah ditemui ialah Cullinan seberat 3,106 karat yang ditemukan di Afrika Selatan pada tahun 1905. Batu berlian Cullinan kemudian dipotong menjadi sembilan bahagian dan menjadi perhiasan kebesaran diraja Britain.


Batu berlian kedua terbesar di dunia juga ditemui di Botswana pada tahun 2019 oleh sebuah syarikat perlombongan batu berharga tersebut, yang sebesar sebiji bola tenis dan seberat 1,758 karat. Bostwana yang terletak di Afrika ialah pengeluar utama berlian di dunia.


Presiden Botswana, Mokgweetsi Masisi dilaporkan menghadiri majlis untuk melihat berlian 1,174 karat tersebut. Pengarah Urusan Lucara Diamond, Naseem Lahri berkata, penemuan berlian terbaharu itu mencipta sejarah tersendiri untuk negara ini.


Presiden Botswana Mokgweetsi Masisi memegang berlian 1,098 karat ditemukan 1 Jun 2021 lalu. - Foto AFP.

Batu berlian Cullinan seberat 3,106 karat yang dipotong menjadi sembilan bahagian. - Foto Google.


EmoticonEmoticon