Rabu, 9 Jun 2021

Melahirkan bayi kembar 10, sekaligus jadi pemegang rekod dunia baharu


Seorang wanita di Afrika Selatan melahirkan bayi kembar 10 atau decuplets menerusi satu proses pembedahan, sekali gus dipercayai menjadikannya sebagai pemegang Guinness World Records baharu kerana melahirkan bayi paling ramai.


Wanita tersebut, Gosiame Thamara Sithole, 37, melahirkan bayi-bayi tersebut di Hospital Pretoria selepas doktor pada asalnya menjangkakan dia bakal melahirkan bayi kembar lapan.


Suaminya, Teboho Tsotetsi berkata, selepas menjalankan pembedahan, mereka terkejut apabila mendapati sebenarnya terdapat 10 orang bayi dalam kandungan Sithole.


"Bayi-bayi itu terdiri daripada tujuh lelaki dan tiga perempuan. Isteri saya melahirkan mereka ketika kandungannya berusia tujuh bulan tujuh hari," ujarnya.


Pasangan suami isteri itu sebelum ini mengaku bahawa Sithole hamil secara semula jadi tanpa menjalani sebarang rawatan kesuburan.


"Saya terkejut dengan kehamilan ini. Saya hanya mampu berdoa agar Tuhan menolong saya melahirkan semua anak saya dalam keadaan sihat, dan saya serta anak-anak selamat semuanya, saya akan gembira mengenainya," kata Sithole.



Sementara itu, Timbalan Ketua Fakulti Perubatan di Universiti Sains Kesihatan Sefako Makgatho, Profesor Dini Mawela berkata, keadaan itu adalah sesuatu yang jarang berlaku untuk seorang wanita hamil dengan bilangan kembar yang ramai tanpa menjalani sebarang rawatan kesuburan.


"Apa yang menjadi bahaya kepada keadaan ini adalah keadaan di mana bayi-bayi tersebut tidak mempunyai ruang yang cukup di dalam rahim ibu, yang membawa kepada risiko mereka menjadi kecil.


"Disebabkan itu, para doktor terpaksa mengeluarkan bayi-bayi tersebut lebih awal kerana bimbang akan risiko tersebut jika mereka dibiarkan berada di dalam rahim lebih lama," katanya.


Terdahulu, pada Mei lepas, seorang wanita dari Maghribi memegang rekod dunia selepas melahirkan bayi kembar sembilan. Sumber: Lee Brown/New York Post (08/6/2021).


Wanita Afrika Selatan disahkan reka cerita lahirkan bayi kembar 10

Update 24 Jun 2021 - Seorang wanita yang mendakwa dia melahirkan 10 bayi kembar baru-baru ini sebenarnya hanya satu penipuan. Gosiame Sithole, 37, pada awal bulan ini memberitahu dia melahirkan tujuh bayi lelaki dan tiga bayi perempuan.

Namun, pertikaian timbul apabila bapa kepada semua bayi berkenaan, Teboho Tsotetsi memberitahu dia belum bertemu dengan anak-anaknya dan menuduh Sithole menipu untuk mendapatkan duit.

Baru-baru ini, Sithole dilaporkan dimasukkan ke hospital psikiatri bagi menjalani rawatan. Selepas beberapa minggu menjadi tanda tanya, akhirnya kes tersebut disahkan sebagai penipuan dan para doktor di Hospital Tembisa mengesahkan Sithole tidak melahirkan anak baru-baru ini.

Pihak berkuasa Gauteng dalam kenyataan memaklumkan, Sithole dimasukkan ke Hospital Tembisa pada 18 Jun lalu bagi membolehkan beberapa prosedur rawatan dilakukan terhadapnya bagi mengenal pasti tahap kesihatan wanita itu.

"Sithole perlu dipantau selama 72 jam dan doktor sebelum itu mencadangkan supaya wanita itu dimasukkan ke hospital selama tujuh hari untuk pemantauan lanjut, selaras dengan Akta Kesihatan Mental.

"Kini, sudah disahkan bahawa Sithole tidak melahirkan anak dalam tempoh terdekat, sekali gus mengesahkan dia juga tidak hamil," jelas kenyataan itu.

Sementara itu, pengarang akhbar yang mula-mula melaporkan berita mengenai Sithole memohon maaf kerana tidak meneliti dakwaan wanita tersebut.


EmoticonEmoticon