Ahad, 6 Jun 2021

Harimau dahan yang tular berkeliaran berhampiran rumah penduduk disahkan mati


Seekor Harimau dahan jantan yang ditangkap selepas dilihat berkeliaran di Kampung Bukit Bertam dekat Selama, Rabu lalu, disahkan mati ketika dIrawat di Pusat Menyelamat Hidupan Liar Kebangsaan (NWRC) Sungkai.


Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Perak, Yusoff Shariff berkata, harimau spesies dilindungi dengan nama saintifik Neofelis nebulosa itu mati pada pukul 12 tengah malam, Khamis lalu.


Katanya, pemeriksaan yang dilakukan mendapati, harimau itu mati kerana dijangkiti Virus Canine Distemper (CDV). Kebiasaannya, haiwan yang dijangkiti CDV ini terpaksa ditidurkan kerana ia adalah penyakit berjangkit.


"Bagaimanapun, bagi kes harimau dahan ini, haiwan yang positif CDV itu tidak sempat ditidurkan kerana telah disahkan mati oleh doktor veterinar," katanya, semalam.


Menurut beliau, pemeriksaan mendapati haiwan berkenaan tidak tercekik tulang walaupun keadaannya ketika ditangkap seperti cuba memuntahkan sesuatu.


Katanya, berdasarkan pihak veterinar, harimau itu dipercayai terkena jangkitan daripada bawaan binatang domestik seperti anjing dan kucing. Haiwan itu dilupuskan berikutan penyakit berkenaan mudah berjangkit.


Harimau dianggar berusia antara tujuh hingga lapan tahun itu, ditemui penduduk dalam keadaan seakan-akan ingin memuntahkan smakanan Ia dipercayai keluar dari Hutan Simpan Bintang Hijau yang terletak berhampiran kampung berkenaan untuk mencari makanan.



Terdahulu: Harimau dahan tercekik berkeliaran, gemparkan penduduk


EmoticonEmoticon