Jumaat, 4 Jun 2021

Berpotensi pelan pembangunan, NASA umum dua misi baharu ke planet Zuhrah


Sejak tahun 1960-an lagi, dua negara kuasa besar dunia, Russia dan Amerika Syarikat (AS), giat meneroka angkasa lepas untuk melakukan kajian mengenai potensi planet lain yang sesuai didiami manusia. Planet Marikh menjadi pilihan untuk dikaji berbanding lapan planet lain yang wujud dalam sistem suria di alam semesta ini.


Ini disebabkan kemungkinan pengkaji mempercayai planet berwarna merah itu mampu dijadikan 'alternatif' tempat tinggal atau berpotensi untuk dihuni satu masa nanti apabila bumi tidak lagi relevan untuk didiami.


Namun baru-baru ini, para saintis mula berminat pada planet kedua paling dekat dengan Matahari iaitu Zuhrah atau juga dikenali planet Venus. Pentadbiran Angkasa Lepas dan Aeronautik Kebangsaan Amerika Syarikat (NASA) mengumumkan bakal melancarkan dua misi baharu ke planet Zuhrah.



Menurut laporan BBC pada 03 Jun 2021, misi itu yang masing-masing dibiayai dana sebanyak AS$500 juta (RM2.06 bilion) akan dilancarkan antara tahun 2028 dan 2030. Misi tersebut bagi mengkaji atmosfera dan ciri geologi planet tersebut.


Pentadbir NASA, Bill Nelson berkata, misi itu akan menawarkan peluang untuk mengkaji planet yang dijejaki lebih 30 tahun lalu. Sebelum ini, NASA menghantar pesawat pengorbit Magellan ke planet itu pada tahun 1990.


Bagaimanapun, dilaporkan beberapa kapal angkasa lain pernah melalui atmosfera planet itu sejak tempoh berkenaan. Misi itu dipilih berdasarkan nilai saintifik yang berpotensi dan kebolehlaksanaan pelan pembangunan mereka.


Misi dikenali Davinci (Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble gases, Chemistry and Imaging) akan meneliti atmosfera planet untuk mendapat gambaran mengenai bagaimana dibentuk dan perkembangannya.


Ia juga bertujuan untuk menentukan sama ada Venus pernah mempunyai lautan. Para saintis percaya bahawa ciri-ciri ini dapat dibandingkan dengan benua di Bumi dan dapat menunjukkan bahawa planet Zuhrah mempunyai plat tektonik. Sumber: BBC News


Baca juga: 'Selamat tinggal Bumi' manusia bakal pindah ke Planet Marikh


EmoticonEmoticon