Isnin, 3 Mei 2021

4 tahun hidup sendirian atas kapal yang terdampar tengah lautan tanpa elektrik


Setelah menghabiskan hampir empat tahun di kapal dan terdampar di Terusan Suez, pesisir Mesir, pelayar Syria akhirnya dibebaskan dan diterbangkan pulang ke Syria. Episod hitam hidup Mohammed Aisha bermula sejak dia menaiki kapal MV Aman pada Mei 2017 sebelum dinaikkan pangkat kepada ketua pegawai kapal itu.


Dua bulan selepas belayar, perjalanan mereka terganggu apabila pihak pelabuhan Mesir menahan kapal kargo 4,000 tan itu kerana peralatan keselamatan tamat tempoh. Cukup mudah untuk menyelesaikan masalah itu, tetapi kontraktor kapal tidak membayar bahan bakar dan pemilik MV Aman di Bahrain menghadapi masalah kewangan.


Selepas Kapten kapal warga Mesir, meninggalkan kapal itu, pihak berkuasa tempatan menyatakan bahawa Mohammed, ketua pegawai kapal dan penjaga sah MV Aman. Mohammed, yang dilahirkan di bandar Tartus, pelabuhan Syria, mengatakan bahawa dia tidak diberitahu apa maksud pesanan itu dan hanya diketahui beberapa bulan kemudian, ketika kru yang lain mula berangkat.


Mohammed kemudiannya dijadikan taruhan sebagai 'penjaga sah' yang membuatkan dia tidak boleh meninggalkan kapal itu sehingga dijual atau dipindah milik kepada orang lain. Undang-undang Mesir mewajibkan dia untuk tetap berada di atas kapal dan dia tidak dibayar.



Tanpa minyak kapal itu bukan hanya tidak boleh bergerak, tetapi tidak dapat membekalkan kuasa elektrik. Ia menyebabkan keadaan Mohammed bertambah genting termasuk tinggal dalam persekitaran tidak terurus dengan dikelilingi tikus dan serangga di atas kapal itu.


"Kamu tidak nampak atau mendengar apa-apa. Macam duduk dalam keranda. Lebih menyedihkan, saya tidak dapat pulang melihat ibu yang meninggal dunia pada Ogos 2018. Ia membuatkan saya tertekan termasuk terfikir mengakhiri hidup saya," katanya kepada BBC News.


Menurutnya, nasibnya mula berubah pada Mac tahun 2020 lalu apabila kejadian ribut menghanyutkan kapal itu dari pelabuhannya, berhampiran pesisir pantai yang membolehkannya berenang ke pantai mencari makanan dan mengecas telefonnya.


Berita mengenai dirinya tersebar dan menjadi tajuk bahan utama berita sehingga dia dibebaskan oleh Persekutuan Pekerja Pengangkutan Antarabangsa (ITF) pada Khamis lalu selepas wakil dari organisasi itu mengambil hak penjagaan kapal kargo itu secara sah.


"Apa yang saya rasa? Rasa macam bebas dari penjara. Akhirnya saya dapat bersatu dengan keluarga," kata Mohammed Aisha.



Wakil ITF Mohamed Arrachedi menyifatkan situasi dialami Mohammed itu satu kes yang sangat mengecewakan yang pernah dikendalikannya.


"Penderitaan yang menghimpit Mohammed dapat dielakkan jika pemilik kapal dan pihak lain yang bertanggungjawab melakukan perkara yang betul sejak awal lagi," katanya.


Sementara itu, Mohammed Aisha mengatakan dia merasa terperangkap dalam situasi yang bukan salahnya, dipengaruhi oleh undang-undang Mesir dan diabaikan oleh pemilik kapal. Dia mengatakan berbulan-bulan dia ditinggalkan tanpa komunikasi membuatnya sangat kecewa.


Katanya, kes itu membuatnya berfikir dua kali untuk kembali ke laut. Namun, dia tetap nekad mengatakan bahawa dia hanya pandai dalam pekerjaannya dan tidak mahu mana-mana selain meneruskan pekerjaan yang ditinggalkannya. Rujukan: BBC NewsHarian Metro


Ribut hanyutkan kapal ke pelabuhan berhampiran pesisir pantai dan membolehkan Mohamed berenang ke pantai mencari makanan dan mengecas telefonnya.

Ribut hanyutkan kapal ke pelabuhan berhampiran pesisir pantai dan membolehkan Mohamed berenang ke pantai mencari makanan dan mengecas telefonnya.

Kapal kargo yang sudah tidak terurus menjadi tempat tinggal Mohammed selama empat tahun.

Kapal kargo yang sudah tidak terurus menjadi tempat tinggal Mohammed selama empat tahun.

3 comments

Tak nyata kan bagaimana bekalan makanan selama 4 tahun itu.


EmoticonEmoticon