Ahad, 27 Mei 2018

Petra, Kota Menakjubkan Yang Pernah Wujud Hilang Ratusan Tahun Temui Semula



Tempat ini digelar 'The Lost City' adalah sebuah bandar bersejarah, dinobatkan sebagai satu dari tujuh keajaiban dunia pada tahun 2007 lalu. Selepas sebahagian kecil kawasan ini di baik pulih, ia telah di buka untuk tujuan pelancongan. Petra adalah salah satu kota paling menakjubkan yang pernah ada di dunia, berada di wilayah Amman, Yordania.

Keunikan kota hilang ini menarik minat ramai, bukan saja pelancong malah pernah di jadikan salah satu lokasi pengambaran filem Transformer siri Revenge of the Fallen. Kota yang terletak di bahagian selatan Jordan berdekat Laut Mati ini ditinggalkan, mungkin kerana gempa bumi yang merosakkan infrastruktur sistem perairan di kota itu.

Kawasan Petra terletak di tengah-tengah antara Teluk Aqaba dan Laut Mati pada ketinggian sekitar 800 hingga 1396 meter di atas permukaan laut. Luas kota Petra lebih kurang 264 kilometer persegi. Kota Petra ini tidak akan terlihat secara terang-terangan bila ada yang mencarinya di atas bukit. Suku Nabatean sudah memikirkan cara agar terlindung dari serangan musuh dengan membangunkan kota di antara gunung-gunung berbatu yang tersembunyi.



Kini, tempat ini dapat dicapai dengan menggunakan kenderaan khusus yang biasanya disediakan di terminal bus Amman. Untuk masuk ke kawasan Petra, pelancong yang datang diwajibkan membayar tiket lawatan. Dengan tiket tersebut, para pengunjung berhak menunggang Kuda atau Unta hingga ke gerbang utama menuju Petra Treasury, merupakan salah satu bangunan utama di lokasi tersebut.

'Petra bermaksud batu' merupakan sebuah kota batu yang pernah hilang selama ribuan tahun. Oleh sebab itu kota ini disebut sebagai The Lost City. Ketika memasuki kawasan Petra, pengunjung akan melihat jejeran bangunan megah yang dibuat dan dipahat dari batu-batu berukuran raksasa. Tidak pasti bagaimana orang-orang pada masa itu membina dan memahat kota ini hingga menjadi kota yang sangat megah. Di sini, pengunjung akan diajak untuk memasuki lorong sempit yang panjangnya sekitar 1 kilometer.



Berjalan pelan-pelan di antara bongkahan batu-batu besar di sisi kiri dan kanan hingga tiba di tempat bangunan utama berada iaitu Petra Treasury. Bangunan cantik ini seakan sebuah istana dengan seluruh dindingnya berwarna kemerah-merahan. Di kawasan Petra terdapat pula makam para raja, sisa runtuhan ruangan teater yang di yakini mampu menampung hingga 4 ribu orang sekaligus.

Teater tersebut dibina era Romawi. Petra pernah dikuasai Romawi, sehingga jasad-jasad yang disimpan di dalam makam hingga simbol-simbol yang digunakan oleh suku Nabatean dibersihkan. Pihak Romawi kemudian mengalihfungsikan bangunan itu menjadi arena pengadilan dan lain-lain. Dalam catatan sejarah, Petra adalah ibukota Kerajaan Nabatean yang didirikan Raja Aretas IV pada 9 hingga 40 SM.

Ketika itu, Petra adalah kota yang kukuh dan sukar di tembusi musuh. Selain itu, Petra yang terletak di Lembah Wadi Araba memjadikan kota ini terhindar dari badai pasir. Setelah Romawi menang peperangan dan menguasai Petra pada tahun 106 M, kota ini mula menghilang dari pengetahuan umum. Kemudian ditemui semula oleh penjelajah asal Swiss, Johan Burckhardt pada tahun 1812. Di percayai kota ini telah terkubur lebih dari 500 tahun.

Selain Treasury, pelancong juga boleh menyusuri rumah-rumah kecil yang dihuni oleh penduduk Petra zaman dulu kala. Rumah itu sangat sederhana, dipahat dengan seadanya, hanya berbentuk lubang kecil seperti gua, namun di dalamnya terdapat juga ruangan-ruangan lain. Gunung Jabal Harun atau Gunung Harun adalah yang tertinggi di Petra. Kebanyakan pelancong dari Eropah dan Amerika biasanya menghabiskan waktu 2 hingga 4 hari untuk menjelajah Petra.




EmoticonEmoticon