Ahad, 4 Mac 2018

Raja Mansa Musa Adalah Manusia Terkaya Sepanjang Sejarah Umat Manusia


Apabila kita mendengar soalan siapakah yang paling kaya di dunia, nama seperti Bill Gates pasti terbayang difikiran. Namun pernahkah kamu membaca fakta siapa sebenarnya orang terkaya di muka bumi sepanjang sejarah umat manusia? Fakta membuktikan bahawa orang terkaya di muka Bumi adalah Raja Mansa Musa (I) merupakan pemerintah kerajaan Mali.

Raja Mansa Musa (I) memimpin Kerajaan Mali di Afrika Barat pada tahun 1307. Dia menghasilkan keuntungan dengan nilai mencengkam garam dan emas negaranya. Pada ketika itu nilai garam hampir setara dengan nilai emas. Dia yang dilahirkan pada tahun 1280an turut memperluas pemerintahan di Mali dengan menaklukkan 24 kota dan daerah sekitarnya.

Pada saat kematiannya pada tahun 1337, Mansa Musa mengumpulkan kekayaan yang mungkin terlalu banyak untuk dibayangkan. Dengan menyesuaikan tingkat inflasi ketika ini, nilai hartanya dianggarkan lebih dari USD400 bilion atau lebih kurang RM1.7 trilion. Pada puncak kegemilangan di bawah kepemimpinan Raja Mansa Musa (I), wilayah kekuasaannya membentang lebih 3218 kilometer di Afrika Barat.

Bermula dari lautan Atlantik ke Timbuktu, termasuk wilayah yang sekarang menjadi negara Chad, Pantai Gading, Gambia, Guiena, Guinea Bissau, Mali, Mauritania, Niger, Nigeria, dan Senegal. Selain menggabungkan berbagai kota di bawah pemerintahannya terutama Timbuktu dan Gao, dia juga mengumpulkan upti dari wilayah kekuasaannya.

Ketika pemerintahan Raja Mansa Musa (I) dipuncak kegemilangan, Eropah pula masih berjuang menghadapi kelaparan, wabak, dan peperangan yang tidak henti-henti dari para bangsawan, kerajaan di Afrika pula terus berkembang pesat masa itu.

Mansa Musa, Raja Mali di Afrika

Kisah rombongan Mewah Raja Mansa Musa (I) ketika Naik Haji menempuh perjalanan lebih kurang 5000 kilometer menuju Makkah. Rombongannya di iringi puluhan ribu bala tentera dan para putera. 500 bentara membawa bongkah emas, sejumlah unta dan kuda membawa kepingan emas dalam jumlah besar turut dibawa bersama. Raja Mansa Musa juga membawa isterinya, Inari Konte dan ratusan dayang-dayang.

Dia membina masjid disepanjang perjalanan ketika berhenti antaranya di Dukurey, Gundam, Direy, Wanko, dan Bako. Sebahagian masjid tersebut masih berdiri hingga ke hari ini. Diceritakan juga apabila rombongan Raja Mansa Musa berjumpa dengan pedagang, maka akan dibeli barang mereka dengan wang emas. Dia juga menghabiskan banyak hartanya dengan memberikan emas pada orang miskin sepanjang perjalanan mereka.

Sepanjang Raja Mansa Musa di Mesir, harga emas jatuh teruk masa itu. Harga barangan dan makanan pula meningkat naik kerana emas berada di mana-mana, menyebabkan inflasi melonjak di kota itu, mengambil masa bertahun-tahun untuk pulih semula. Lebih dari setahun masa diambil oleh rombongan Raja Mansa Musa (I) untuk menyelesaikan perjalanannya dan kembali pulang ke Mali.

Artikel ini berdasarkan fakta yang mempunyai rekod. Ada yang lebih kaya dari Raja Mansa Musa (I) ini. Seperti yang kita pernah dengar, diceritakan dalam Al-Qur’an, orang-orang ini jauh lebih kaya dari Raja Mansa Musa. Antaranya Qarun, Nabi Sulaiman, Iskandar Zulkarnain dan lain-lain yang tidak dicatatkan dalam sejarah moden.

Mansa Musa, Raja Mali di Afrika


EmoticonEmoticon