Rabu, 7 Mac 2018

Misteri Kehilangan Amber Room, Bilik Kecil Diperbuat Dari Emas Dan Permata

Amber Room

Ketika Perang Dunia Ke-2 bermula pada tahun 1941, tentera Nazi menyerang Rusia dan menyerbu istana Catherine di St. Petersburg. Ketika itu Adolf Hitler telah mengarahkan tenteranya merampas apa saja harta benda milik Rusia. Walaupun tentera Soviet berusaha menyembunyikan semua kepentingan Rusia masa itu, namun Jerman berjaya menemui Amber Room.

Amber Room adalah sebuah bilik kecil berukuran 11 kaki persegi terdiri dari dinding berukuran besar bertatahkan batuan Amber. Setiap sisi cermin dihiasi emas dan empat buah mozaic Florentine yang sangat luar biasa cantiknya.

Amber Room yang sangat mewah ini dibina sejak 300 tahun lalu. Disebut sebagai harta karun paling unik dalam sejarah, dinding Amber Room dibina dengan batuan Amber yang dikatakan terhasil melalui getah pokok Hymenaea yang hidup kira-kira 30 juta tahun dahulu.

Amber Room, rejim nazi

Amber Room tersusun dalam tiga tingkat dipenuhi emas dan permata yang tidak ternilai harganya. Menurut catatan sejarah, ramai tukang emas yang terlibat dalam pembinaan Amber Room. Pembinaan Amber Room ini mengambil masa selama enam tahun untuk disiapkan sepenuhnya.

Mula dibina pada tahun 1709 dan merupakan milik Raja Prusia ketika itu. Amber Room kemudian dihadiahkan kepada Tsar Peter pemerintah agung empayar Rusia pada tahun 1716. Pemberian itu merupakan tanda perjanjian damai antara Prusia dan Rusia. Amber Room kemudian disimpan di istana Catherine di Rusia.

Selain emas dan batuan Amber, dindingnya juga turut disalut batu permata yang sangat berharga. Pada akhir Perang Dunia Ke-2 tentera Nazi dipercayai telah merampas Amber Room dan meleraikan bilik emas itu, kemudian kesemua isinya dipindahkan ke Konigsberg di Jerman. Selepas Perang Dunia Ke-2 berakhir pada tahun 1945, kerajaan Rusia cuba mendapatkan semula Amber Room yang dianggap sebagai harta paling berharga milik Rusia.

Malangnya, Amber Room sangat berharga itu telah hilang dan tidak dapat dikesan hingga kini. Sesetengah pihak mendakwa Amber Room telah hancur dalam peristiwa pengeboman Konigsberg, namun tiada bukti kukuh menyokong dakwaan tersebut. Ada pendapat mengatakan Amber Room mungkin disembunyikan di dalam lombong, atau telah tertimbus di kawasan pergunungan bijih timah ketika perperangan berlaku.

Ada juga dakwaan mengatakan Amber Room telah terbenam bersama sebuah kapal yang karam di lautan Baltik ketika dibawa belayar. Walaupun terdapat serpihan kapal ditemui ditempat yang disebutkan itu, tetapi tidak ada tanda-tanda Amber Room pernah berada disitu. Pada tahun 2008, sekumpulan pemburu harta karun telah menemui satu gua bawah tanah buatan manusia, dipercayai menyimpan kesemua dinding Amber Room. 

Peralatan elektromagnet yang digunakan juga mengesan sekurang-kurangnya terdapat dua tan emas di dalam gua yang tertutup rapat itu. Namun, usaha itu dihentikan serta-merta tanpa sebarang alasan kukuh dan berita susulan.


Pada tahun 2010, Sergei Trifonov mendakwa telah menemui kubu yang pernah digunakan oleh tentera Jerman di Konigsberg pada tahun 1945. Turut dipercayai mungkin Amber Room yang hilang itu tersimpan disana, namun kubu tersebut terletak sedalam 1,000 meter di bawah tanah.

Hasil cari-gali yang dilakukan hanya menemui garisan batu yang dipercayai merupakan serpihan kubu tersebut. Ada beberapa kisah misteri berkenaan Amber Room ini menceritakan bahawa, setiap pemiliknya akan mendapat malang. Antaranya adalah kaunselor yang menjaga Amber Room iaitu Alfres Rhode dan isterinya yang meninggal dunia akibat penyakit tifus.

Peliknya, jasad suami isteri itu telah lenyap termasuk doktor yang menandatangani surat kematian mereka. Jeneral Rusia iaitu Gusev yang ada kaitan dengan Amber Room mati dalam satu kemalangan. Manakala Georg Stein, salah seorang pemburu Amber Room turut ditemui mati di hutan Bavaria dalam keadaan telanjang dengan perut terhiris.

Oleh kerana Amber Room tidak ditemui, Rusia akhirnya memutuskan membina semula replika Amber Room dengan mengekalkan emas sebagai bahan utama. Pembina dilakukan di Tsarskoye pada tahun 1979. Pada tahun 2003 barulah Amber Room siap dibina sepenuhnya dan dirasmikan di istana Catherine, merupakan tempat asal Amber Room sebelum dirampas tentera Nazi dahulu.

Sehingga kini, masih ramai yang mencuba untuk mencari di mana Amber Room sebenar berada. Kesemua gambar yang diletakkan dalam artikel ini adalah replika Amber Room yang telah siap dibina, kini dipamerkan di istana Catherine.

Amber Room, rejim nazi


EmoticonEmoticon