Sabtu, 2 Mac 2024

Saintis jumpa lebih 100 spesies marin baharu salah satunya ikan aneh 'berjalan' di dasar laut


Sebuah pasukan saintis antarabangsa menemui lebih 100 spesies marin baharu di kawasan pergunungan dasar laut di luar pantai Chile, lapor portal berita Wion News pada 1 Mac 2024.


Pasukan saintis diketuai Profesor Madya Erin Easton dari Universiti Rio Grande Valley, negeri Texas itu melakukan kajian mengenai Rabung Nazca, Rabung Salas y Gomez dan Rabung Juan Fernandez.


Menurut portal berita Voice of America, pasukan saintis itu meneroka kawasan laut dalam dengan menggunakan kapal selam robot kawalan jauh dan mengambil spesimen.


Antara penemuan mereka ialah spesies ikan 'berjalan' berwarna merah dan bermata besar. Ia mempunyai sirip bagi membolehkannya berjalan di dasar lautan.


Di sebalik penemuan spesies baharu, ekspedisi itu mendedahkan empat gunung laut yang tidak diketahui sebelum ini, menonjolkan wilayah luas yang belum dipetakan di bawah permukaan lautan.


"Sebagai tambahan kepada spesies baharu, mereka (saintis) menemui empat gunung baharu di dasar laut," kata Pengarah Eksekutif Institut Lautan Schmidt, Jyotika Virmani.


Kepelbagaian biologi rantau ini dan pembentukan geologi yang kompleks menjadikannya titik fokus untuk siasatan saintifik.


Penumpuan plat tektoniknya menambah kepentingan geologinya, menekankan keperluan untuk usaha penerokaan dan pemuliharaan berterusan.


"Data yang dikumpul daripada ekspedisi ini berpotensi untuk menyokong penubuhan kawasan perlindungan marin perairan antarabangsa, atau laut lepas," kata Virmani. - Sumber Wion News.


'Ikan berjalan' ditemui oleh saintis di luar pantai Chile baru-baru ini. - Foto Institut Kelautan Schmidt.


EmoticonEmoticon