Selasa, 2 Januari 2024

Pesawat 'mega' bawa 379 penumpang terbakar di lapangan terbang Jepun


Sebuah pesawat yang membawa 379 penumpang dan anak kapal terbakar di Lapangan Terbang Haneda, Tokyo hari ini selepas berlanggar dengan sebuah pesawat Pengawal Pantai.


Portal berita Daily Mail melaporkan, rakaman video menunjukkan pesawat Japan Airlines terbakar ketika ia berada di landasan dengan api marak dilihat keluar dari tingkap penumpang.


Pesawat itu bertembung dengan sebuah pesawat Pengawal Pantai ketika ia melalui landasan, lapor stesen penyiaran TV Japan, dengan perlanggaran itu menyebabkan pesawat terbakar.


Beberapa pasukan bomba dikerahkan ke lokasi kejadian dengan rakaman dari stesen penyiar Jepun, NHK menunjukkan anggota bomba bertungkus-lumus cuba memadamkan api.



Jurucakap Japan Airlines memberitahu penyiar NHK bahawa kesemua 367 penumpang dan 12 anak kapal yang menaiki pesawat JAL 516 Airbus A-350 pada masa letupan telah berjaya dipindahkan dari pesawat itu.


Belum ada pengesahan rasmi mengenai kemalangan jiwa atau kecederaan, tetapi pemindahan semua penumpang dan anak kapal yang berjaya akan menjadi satu kejayaan yang benar-benar ajaib memandangkan kebakaran itu memusnahkan pesawat itu sepenuhnya.


Penerbangan Japan Airlines itu telah terbang keluar dari lapangan terbang Shin Chitose di Jepun dan sedang mendarat di lapangan terbang Haneda sebelum berlanggar dengan sebuah pesawat Pengawal Pantai.


Sementara itu, seorang pegawai pengawal pantai mengesahkan sebuah pesawat Pengawal Pantai terlibat dalam kejadian itu, dengan NHK melaporkan seorang anak kapal telah melarikan diri dari pesawat itu tetapi lima yang lain masih tidak diketahui.


Agensi berita Jiji melaporkan pesawat Pengawal Pantai itu bersedia untuk berlepas bagi membantu usaha menyelamat susulan gempa bumi besar di tengah Jepun pada Hari Tahun Baru. - Sumber Daily Mail.


Tangkap layar menunjukkan anggota bomba memadam kebakaran pesawat Japan Airlines. - Foto AP.

Pesawat Japan Airlines Penerbangan JAL 516 terbakar di Lapangan Terbang Haneda pada 2 Januari 2024 di Tokyo, Jepun. - Foto Daily Mail.


EmoticonEmoticon