Ahad, 31 Disember 2023

Tak tepati janji bantu naik pangkat, polis tembak ahli perniagaan


Seorang pegawai polis ditahan di wilayah Nakhon Pathom, Thailand kerana didakwa menembak mati seorang ahli perniagaan di sebuah lebuh raya di daerah Wang Thonglang pada 29 Disember lalu.


Agensi berita Bangkok Post melaporkan, suspek dikenali sebagai Norongwat merupakan seorang timbalan inspektor yang bertugas di balai polis Hua Mark.


Suspek memberitahu bahawa dia menembak mangsa kerana berasa ditipu. Mangsa didakwa berjanji untuk melangsaikan hutang suspek berjumlah 2 juta baht (RM263,863) dan membantu kenaikan pangkatnya.


Mangsa dikatakan meminjam wang suspek untuk melabur dalam perniagaan. Ketika menjangkakan bahawa ahli perniagaan itu akan menunaikan janji, suspek berkata, dia bekerja sebagai pemandu mangsa selama kira-kira lima bulan setiap kali dia tidak bertugas.


Dalam kejadian pada tengah malam Jumaat, dua lelaki itu bertelagah ketika menaiki kereta mangsa. Suspek dilaporkan berang kerana merasakan dirinya dipergunakan dan diperdaya.


Pegawai itu dilaporkan melepaskan tembakan menggunakan pistolnya ke arah kaki ahli perniagaan itu dan menuntut dia memindahkan wang ke akaun. Ahli perniagaan itu enggan, dan cuba merampas pistol daripada pemandunya sebelum membuka pintu van untuk keluar.


Suspek kemudian melepaskan satu das tembakan lagi ke arah lengan mangsa sebelum memandu pergi. Semasa dia memandu pergi, pegawai itu teringat bahawa dia telah menjatuhkan telefon bimbitnya di tempat kejadian.


Dia kembali dan sekali lagi menuntut agar mangsa memindahkan wang, namun sekali lagi ditolak. Suspek kemudian melepaskan dua das tembakan ke arah kepala lelaki itu menyebabkan kematiannya.


Sumber yang biasa dengan siasatan itu berkata, mangsa telah menukar nama dan nama keluarga tiga kali dan telah disyaki dalam kes penipuan. Dia dilaporkan mendakwa sebagai ahli perniagaan yang mempunyai hubungan dengan pegawai kanan polis dan tentera.


Dia juga mendakwa sebagai pelabur hartanah dan memandu kereta mewah untuk menarik perhatian bakal mangsa penipuan, kata sumber itu. - Sumber Bangkok Post.


Polis forensik mengumpul bukti di lebuh raya Chalong Rat di daerah Wang Thonglang di Bangkok di mana seorang pegawai polis menembak mati seorang ahli perniagaan di tempat kejadian sekitar tengah malam Jumaat lalu. - Foto Facebook/Workpoint23.


EmoticonEmoticon