Ahad, 3 Disember 2023

Polis terkejut, seorang lelaki hanya kerja mengemis mampu tinggal di hotel


Seorang pengemis yang berjaya ditangkap oleh pihak berkuasa daerah di Ponorogo, Jawa Timur, Indonesia mengaku menginap di sebuah hotel di bandar itu selama seminggu, lapor portal berita Tribun Trends pada 2 Disember 2023.


Ketua Unit Polis Perkhidmatan Awam (Satpol), Subiantoro menyatakan bahawa anggota-anggotanya terkejut apabila mengetahui pengemis itu datang dari luar bandar dan menginap di sebuah hotel.


Beliau menjelaskan, anggota-anggotanya melakukan serbuan terhadap busker dan pengemis menyebabkan di juga ditangkap dalam operasi tersebut baru-baru ini.


"Pengemis itu penduduk Jombang dan terdapat kunci hotel di dalam begnya. Dia menaiki bas dari Jombang. Dia tiba di sini untuk mengemis dan tinggal di hotel," kata Subiantoro.


Tambah Subiantoro, lelaki itu tinggal seminggu di hotel dan jumlah wang yang diperoleh hasil mengemis masih tidak diketahui.


Namun, pengemis yang berani menginap di hotel perlu mempunyai wang sumbangan orang ramai lebih 100,000 rupiah (RM30.28) sehari.


"Berapa harga hotel? Berani bermalam dan sudah lebih seminggu. Hotel ini berada di tengah-tengah bandar, ia bukan hotel bajet yang remeh," kata Subiantoro kepada Tribunjatim.com.


Menurut beliau, ada juga pengemis yang berpura-pura buta di lampu isyarat merah di Bandung untuk mendapat belas kasihan rakyat dan kini diburu Perkhidmatan Sosial. - Sumber Tribun Trends.


Gambar fail menunjukkan seorang lelaki dipercayai pengemis ditangkap di Karimun. - Foto Batamnews.


EmoticonEmoticon