Jumaat, 29 Disember 2023

Kasut sniker ditemui dalam tong sampah dilelong pada harga lebih RM200,000


Kasut sniker (sneakers) Air Jordan 3 berwarna emas yang direka oleh pengarah filem terkenal, Spike Lee, dijual pada harga AS$50,800 (kira-kira RM234,518), lapor laman berita CNN pada 24 Disember 2024.


Ia dijual dalam satu acara lelongan yang dikendalikan oleh rumah lelongan, Sotheby's di Amerika Syarikat, pada 18 Disember lepas.


Sebelum ini, portal UPI pada 13 Disember lalu melaporkan, nilai kasut itu dianggarkan lebih AS$10,000 (kira-kira lebih RM46,130).


Sotheby's berkata, kasut itu ditemukan pada April, tahun ini oleh penghuni tempat perlindungan gelandangan, Burnside Shelter, yang dikendalikan oleh pertubuhan bukan kerajaan, Portland Rescue Mission.



James Free, seorang bekas gelandangan yang merupakan sebahagian daripada program perlindungan jangka panjang organisasi, menemui kasut itu.


Ketika itu, James melihat barangan yang didermakan orang ramai di situ, sebelum menemukan kasut sniker itu di dalam tong derma.


Menurut Erin Holcomb, pengarah kakitangan organisasi berkata, dia melakukan carian di Google mendedahkan kasut itu kelihatan seperti sepasang Air Jordan 3 berwarna emas yang dipakai oleh pengarah Spike Lee semasa Anugerah Akademi 2019 apabila dia memenangi Oscar pertamanya.


"Jadi kami fikir, 'Wah, replika yang menakjubkan. Dalam kepala saya, saya fikir, 'mungkin kita boleh menjualnya di eBay dengan harga AS$100 sebagai replika," kata Holcomb.


Susulan itu, Tinker Hatfield iaitu pereka kasut Air Jordan 3, berkunjung ke tempat perlindungan untuk memeriksa kasut berkenaan.


Hatfield kemudian mengesahkan ia adalah sepasang Air Jordan 3 yang direka oleh Spike Lee. Pengarah itu pernah memakai kasut daripada jenis sama ketika menghadiri Anugerah Akademi pada 2019.


"Saya benar-benar terkejut kerana saya tidak akan pernah dalam sejuta tahun membayangkan bahawa kasut ini dimasukkan ke dalam tong derma kami. Tetapi jelas saya teruja dan kagum," kata Holcomb.


Bagaimanapun, kasut sniker yang ditemukan ini tidak pernah dipakai oleh Spike Lee. Hatfield meletakkan kasut itu dalam kotak khas dan bingkai kaca bagi memaparkan bukti reka bentuk kasut berkenaan.


Kasut itu kemudian dilelong oleh Sotheby's dengan 100 peratus daripada jualan disumbangkan Portland Rescue Mission. Sehingga kini, tidak pasti bagaimana dan siapa yang mendermakan kasut itu disitu. - Sumber CNN.


Kasut sniker Air Jordan 3 berwarna emas yang direka oleh pengarah filem terkenal, Spike Lee. - Foto Sotheby’s.

James Free memegang sepasang kasut emas Nike Air Jordan 3 di Portland Rescue Mission. - Foto AP.


EmoticonEmoticon