Ahad, 3 September 2023

Kapal angkasa sudah mendarat di bulan, India kini lancar misi kaji matahari pula


Agensi angkasa lepas India pada Sabtu melancarkan kapal angkasa Aditya-L1 untuk mengkaji matahari, angin suria yang boleh menyebabkan gangguan di bumi yang biasanya dilihat sebagai aurora, lapor NDTV pada 2 September 2023.


Aditya-L1 seberat 1,480.7 kilogram akan berada kira-kira 1.5 juta kilometer dari bumi, menghala ke arah matahari, iaitu kira-kira satu peratus daripada jarak bumi-matahari, menurut Pertubuhan Penyelidikan Angkasa India (ISRO).


Ia berlepas menggunakan roket dari pusat pelancaran di pulau Sriharikota di luar pantai tenggara negara itu. Perkataan Aditya bermaksud matahari dalam bahasa Hindi.


"Matahari ialah sfera gas gergasi dan Aditya-L1 akan mengkaji atmosfera luar matahari," menurut agensi angkasa lepas, sambil menjelaskan bahawa kapal angkasa itu tidak akan mendarat di matahari mahupun mendekatinya dengan lebih dekat.


Misi solar pertama ISRO dilancarkan beberapa hari selepas India menjadi negara keempat yang berjaya mendaratkan kapal angkasa lepasnya di permukaan bulan selepas Rusia, Amerika Syarikat dan China.


Agensi angkasa lepas menjelaskan bahawa ia akan mengkaji aktiviti suria dan kesan matahari terhadap cuaca angkasa.


Selepas mengembara selama 125 hari, kapal angkasa itu, yang membawa tujuh muatan, dijangka berada dalam orbit halo di sekitar 'titik Lagrangian L1'.


Titik itu dianggap paling hampir dengan matahari dan kapal angkasa dijangka berlegar lebih lama bagi mengimbangi daya graviti dan penggunaan bahan api.


Bercakap kepada ANI selepas kejayaan pelancaran misi solar pertama negara itu, Nigar Shaji, pengarah projek tersebut, berkata pada hari Sabtu bahawa ia seperti mimpi yang menjadi kenyataan.


"Rasanya seperti mimpi menjadi kenyataan. Saya amat gembira kerana Aditya L-1 telah berjaya disuntik (ke dalam orbit yang ditetapkan) oleh PSLV," katanya. - Sumber NDTV.


Kapal angkasa Aditya-L1 dilancarkan India untuk mengkaji matahari. - Foto AFP.


EmoticonEmoticon