Ahad, 3 September 2023

Ais panggang berperisa semakin popular selepas tular di laman sosial


Tular rakaman video di laman sosial di China memaparkan kiub ais panggang yang diperasakan dengan sos dan rempah ratus, lapor Oddity Central pada 1 September 2023.


Makanan jalanan yang pelik itu terkenal selepas tular rakaman klip pendek di sebuah gerai di Nanchang, Wilayah Jiangxi.


Menerusi rakaman itu, dapat dilihat ketulan ais besar sedang dipanggang dan diperisakan dengan sos dan rempah, sebelum dihidangkan di atas pinggan.


"Kami tidak dapat melihat sesiapa yang benar-benar memakan hidangan itu tetapi ia nampaknya sangat popular pada musim panas kerana ditawarkan sebagai hidangan percuma.


"Selepas video asal menjadi tular, saluran berita China berjaya menjejaki pengusaha gerai makanan jalanan itu dan mengetahui lebih lanjut mengenai hidangan popularnya.


"Rupa-rupanya, lelaki itu mendapat idea untuk membuat ais bakar pada hari yang panas, sebagai cara untuk menyejukkan orang," kata seseorang di laman sosial, Weibo.



Tujuan asal individu membuat hidang itu adalah untuk jenaka tetapi ada yang menyukainya dan kerana itu jualan makanan itu diteruskan.


Makanan jalanan yang pelik itu tidak memerlukan kos apa-apa. Bagaimanapun, ramai yang ingin mencubanya dan perlu membuat tempahan terlebih dulu.


Makanan itu rumit kerana ia dimasak dengan api terbuka tetapi tidak cukup untuk ais cair sepenuhnya.


"Perlukah saya memakannya ketika panas, atau memakannya ketika sejuk," tanya seseorang di laman sosial, Weibo.


"Apakah ini?" tanya yang lain. - Sumber Oddity Central.


Kiub ais panggang berperisa semakin popular selepas tular video di laman sosial China. - Foto Oddity Central.


EmoticonEmoticon