Jumaat, 11 Ogos 2023

Lagi berlian putih terbesar 1,080 karat ditemui


Syarikat Lucara Diamond mengumumkan penemuan berlian besar 1,080 karat Jenis lla yang dijumpai di Lombong Berlian Karowe di Botswana, dalam satu kenyataan pada Rabu lalu, lapor laman berita Yahoo! Sport pada 11 Ogos 2023.


Berlian itu dijumpai di Coarse XRT di Karowe Diamond Mine, kira-kira 512 kilometer dari Gaborone, ibu negara Botswana di selatan Afrika. Berlian itu adalah yang keempat melebihi 1,000 karat yang dijumpai di lombong Karowe sejak 2015.


Ia juga mencipta sejarah sebagai berlian ketujuh terbesar yang pernah ditemui dan salah satu daripada lima berlian tanpa warna terbesar sepanjang masa, menurut Natural Diamond Council dan Only Natural Diamond.


Lucara Diamond adalah pemilik Lombong Berlian Karowe di Botswana dan operasi di lombong itu bermula sejak 2012.


Lombong itu terkenal menghasilkan beberapa berlian terbesar sepanjang masa. Kira-kira separuh daripada sepuluh berlian terbesar yang dijumpai telah ditemui di tapak Afrika Selatan.


Berlian yang paling setanding dengan batu 1,080 karat baharu ialah 1,109 Lesedi La Rona, yang ditemui di lombong Karowe pada 2015. Penemuan terkenal lain termasuk 1,758 karat Sewelô (2019), berlian 1,174 karat (2021).


Klasifikasi Jenis IIa berlian yang baru dipulihkan meletakkannya antara hanya satu hingga dua peratus daripada jenis berlian yang jarang ditemui.


Jenis permata ini diketahui tidak mempunyai kekotoran nitrogen atau boron yang boleh diukur, selalunya tidak berwarna, dan sudah tentu sangat berkualiti.


Pakar hari ini percaya bahawa lebih banyak berlian saiz ini mungkin wujud tetapi telah dipecahkan kepada kepingan yang lebih kecil semasa proses pemulihan.


Penambahbaikan kepada teknologi yang digunakan untuk penggalian telah berubah dari semasa ke semasa. Penemuan terbaru Lucara, sebagai contoh, telah ditemui melalui unit XRT Kasar, teknologi sinar-X yang direka untuk menghalang batu daripada pecah semasa pengekstrakan. - Sumber Yahoo! Sports.


Berlian putih. - Foto Lucara Diamond.


EmoticonEmoticon