Khamis, 4 Mei 2023

Pengguna jalan raya panik, sejuta lebah terlepas di lebuh raya akibat kemalangan


Satu kekecohan berlaku di Florida, Amerika Syarikat apabila kira-kira sejuta lebah terlepas di sebuah lebuh raya selepas sebuah lori merempuh sebuah trak yang mengangkut serangga itu semalam, lapor laman berita New York Post pada 2 Mei 2023.


Insiden yang tidak dapat dielakkan itu berlaku sekitar pukul 3.15 pagi (waktu tempatan) di Lebuh Raya 301 di tanjakan masuk ke I-10 East, Duval County.


Menurut Peronda Lebuh Raya Florida, sebuah lori yang dikendalikan oleh seorang pemandu berusia 26 tahun merempuh trak yang mengangkut timbunan sarang lebah yang mana terdapat sejuta haiwan itu, lapor stesen ClickOrlando.


Kesan pelanggaran tersebut menyebabkan serangga itu mengerumuni lebuh raya tetapi pegawai polis berkata, lebah itu tidak agresif.


"Terdapat beribu-ribu lebah di kawasan itu selepas perlanggaran," kata polis peronda dalam satu laporan nahas.


Seorang penternak lebah kemudian dipanggil untuk mengumpulkan semula serangga-serangga yang terlepas itu. Tiada kecederaan dilaporkan dalam kejadian tersebut.


Syarikat sarang lebah kemudiannya mengalihkan sarang yang masih utuh dan membawanya pergi dengan trak lain, tetapi yang rosak ditinggalkan di tempat kejadian, lapor News4Jax. - Sumber New York Post.


Sebuah trak yang membawa lebah terlibat dalam kemalangan, menyebabkan kira-kira sejuta serangga itu terlepas di di Lebuh Raya 301, Mukim Duval semalam. - Foto ClickOrlando.


EmoticonEmoticon