Selasa, 3 Januari 2023

Penduduk panik harimau bintang mengamuk dalam kampung cederakan beberapa orang


Seekor harimau bintang mengamuk di sebuah perkampungan kecil di India dan mencederakan sekurang-kurangnya 15 orang ketika mencari makanan, lapor akhbar Daily Star pada 30 Disember 2022.


Haiwan itu berkeliaran di perkampungan dalam negeri Assam, timur laut India Isnin lalu dengan menyerang 10 penduduk di Institut Penyelidikan Hutan Hujan di Chenijan.


Menurut seorang lelaki, Ranjit Konwar dari institut itu memberitahu media tempatan berkata haiwan itu juga menyerang beberapa kakitangan pekerja kerana kelaparan.


"Harimau bintang itu menyerang dua pegawai hutan pada waktu pagi. Haiwan itu menjadi sangat agresif dan kami telah meletakkan perangkap di dalam kampus untuk menangkapnya," jelasnya.



Semua usaha untuk menangkap harimau bintang itu tidak berjaya dan rakaman video yang diambil oleh penduduk tempatan menunjukkan kawasan itu menjadi huru-hara.


Satu lagi rakaman video menunjukkan haiwan itu melompat ke atas pintu pagar tinggi dan merempuh sebuah kenderaan sebelum berlari ke arah lain.


Seorang jurucakap berkata: "Kami sentiasa berjaga-jaga dan memantau keadaan dalam usaha kami untuk menenangkan harimau bintang.


"Akhirnya, selepas berusaha tanpa henti, pasukan kami berjaya mengesan harimau bintang itu dan menenangkannya dengan tembakan ubat pelali sebanyak dua kali, pertama di kawasan lapang, dan kemudian di dalam kawasan kediaman kampus institut itu sekitar jam 9.30 pagi."


Antara yang cedera ialah dua kanak-kanak dan seorang wanita, lapor Times of India. - Sumber Daily Star.


Seekor harimau bintang melompat ke arah sebuah kenderaan di sebuah kampung kecil di negeri Assam. - Foto ANI News.


EmoticonEmoticon