Sabtu, 13 Ogos 2022

Pemandangan menghijau Britain kini bertukar jadi 'gurun' akibat kemarau dahsyat


Satu rakaman imej satelit memaparkan lanskap di Britain perlahan-lahan bertukar menjadi seperti gurun disebabkan gelombang haba yang melanda, lapor akhbar Daily Star UK pada 12 Ogos 2022.


"Bahagian Barat Daya, bahagian selatan dan tengah England, dan Timur England akan dipindahkan ke status kemarau berikut sudah beberapa minggu tiada hujan," kata Jabatan Alam Sekitar, Makanan dan Hal Ehwal Luar Bandar.


Pengisytiharan untuk memindahkan bahagian England ke status kemarau berlaku sehari selepas Jabatan meteorologi mengeluarkan amaran panas melampau di beberapa lokasi sehingga Ahad ini (14 Ogos), meliputi sebahagian besar kawasan di England serta beberapa bahagian di Wales.



Ketua Pejabat Meteorologi, Andy Page memberi amaran bahawa suhu boleh mencecah 36 darjah Celcius pada hujung minggu ini.


Imej satelit menunjukkan banyak kawasan hijau di England berubah menjadi kekuningan dan juga hitam di beberapa tempat.


Secara keseluruhan, 64 peratus kawasan di Eropah dan Britain kini berada di bawah amaran kemarau, demikian menurut data dari Balai Cerap Kemarau Eropah.


Setiausaha Alam Sekitar George Eustice dan Menteri Alam Sekitar Steve Double bertemu dengan ketua eksekutif syarikat air pada hari Rabu, untuk membincangkan tindak balas berterusan terhadap cuaca kering yang berpanjangan.


Menteri mendengar daripada ketua eksekutif tentang bagaimana syarikat mereka mengambil langkah yang perlu untuk melindungi bekalan air awam dan mengurangkan kesan tempoh kering yang luar biasa ini.


"Kami lebih bersedia berbanding sebelum ini untuk tempoh cuaca kering, tetapi kami akan terus memantau keadaan itu dengan teliti, termasuk kesan kepada petani dan alam sekitar, dan mengambil tindakan selanjutnya mengikut keperluan." kata Steve Double. - Sumber Daily Star UK.


Pemandangan menghijau Britain kini bertukar kuning dan hitam akibat kegersangan tanah dilanda gelombang haba. - Foto PA.

Suhu diramalkan mencecah sehingga 36 darjah Celcius pada hujung minggu ini. - Foto Met Office.


EmoticonEmoticon