Sabtu, 1 Januari 2022

Kesan Gigitan Besar 'Misteri' Ditemui Pada Badan Ikan Jerung Cetus Tanda Tanya


Seorang penyelam membuat penemuan yang menggemparkan apabila berjaya merakam foto seekor ikan jerung putih sepanjang kira-kira 4.5 meter dengan kesan gigitan besar pada badannya, lapor akhbar The Sun pada 31 Disember 2021.


Foto-foto berkenaan dirakam oleh Jalil Najafov, 40, ketika dia menyelam di kawasan Isla Guadalupe di Mexico. Jerung itu boleh dilihat dengan jelas berenang di lautan dengan kesan tusukan bergerigi di badannya.


Menurut Jalil, dia melihat ikan jerung berkenaan ketika menyelam di kawasan berdekatan pulau Guadalupe sebelum menyedari kesan gigitan misteri pada badan pemangsa laut yang ganas itu.


Tidak pasti bagaimana atau bila ikan itu mendapat kesan gigitan tersebut dan haiwan apa yang bertanggungjawab memberi parut sebegitu, namun yang pasti, kesan gigitan itu besar dan menakutkan.



"Saya sangat terkejut kerana sepanjang saya hidup, saya tidak pernah melihat perkara seperti ini. Bekas gigitan ini sangat besar dan ianya pada tubuh ikan jerung yang juga bersaiz besar, saya terfikir adakah itu nyata?


"Saya telah menyelam dan melihat jerung bertahun-tahun lamanya, dan ini kali pertama saya melihat parut sebegitu besar," kata Jalil yang berasal dari Azerbaijan.


Dia kemudian cuba mendapatkan pandangan daripada dua orang pakar membabitkan haiwan pemangsa itu. Kedua-duanya membuat kesimpulan yang hampir sama.


"Punca kepada parut ini menjadi perdebatan di media sosial selepas saya memuat naik gambar ini ke Instagram. Ramai yang memberi pendapat luka itu mungkin disebabkan 'pertempuran' ketika mengawan ataupun mangsa serangan agresif.


"Saya menghantar foto ini kepada pakar pertama Dr Tristan Guttridge, beliau menolak andaian bahawa ia luka ketika mengawan. Manakala pakar kedua Michael Domeier, bersetuju ia mungkin akibat serangan jerung lain," jelasnya.


BACA: 'Ikan Jerung Paling Lasak' Ditemui Dengan Kesan Parut Diseluruh Badannya.


Imej luar biasa ini menunjukkan parut jerung putih yang digigit 'makhluk' misteri. - Foto Caters.


EmoticonEmoticon