Selasa, 9 November 2021

'Ikan Jerung Paling Lasak' Ditemui Dengan Kesan Parut Diseluruh Badan


Seekor ikan jerung putih diumumkan sebagai jerung 'paling lasak' di dunia kerana mempunyai banyak kesan parut akibat gigitan diseluruh badannya selepas bertahun-tahun melawan makhluk laut yang lain, lapor akhbar Daily Star pada 7 November 2021.


Ikan jerung putih tersebut dirakam berenang berhampiran dengan Pulau Neptune di Australia Selatan yang dikatakan tempat tinggal kepada kira-kira 1000 ekor jerung putih.


Ahli sinematografi bawah air, Dean Spraakman yang mengendalikan rakaman luar biasa itu semasa pengembaraannya pada Januari lalu berkata, jerung putih jantan berukuran 3.35 meter itu 'sangat peramah'.


Dia turut mendakwa bahawa pasukannya tidak dapat mengenal pasti apa yang menyebabkan parut yang teruk pada badan jerung tersebut, kerana tiada sesiapa pun pernah terserempak dengan jerung yang cedera sebegitu teruk sebelum ini.


"Mereka pada mulanya menyangka parut itu terjadi mungkin disebabkan oleh kipas bot atau berkemungkinan jerung itu terperangkap dalam kandang tuna di kawasan itu, tetapi mereka segera menolak kedua-dua teori itu.



"Kadang-kadang kami melihat jerung putih menjejaki pari untuk memburu dan memakannya dan menyangka mereka mengejarnya ke kawasan terumbu cetek yang agak tajam dan mungkin tersangkut dan menyebabkan kesan teruk seperti itu," kata Dean.


Tambahnya, kita hanya boleh membuat spekulasi tentang apa yang berlaku di sana dan sejujurnya tiada siapa yang tahu apa yang menyebabkan kesan parut seperti itu pada jerung tetapi haiwan tersakiti itu tentu mengalami kesukaran.


Dalam pada itu, pengembara National Geografik, Profesor Yannis Papastamatiou berkata, beberapa kesan itu mungkin terjadi disebabkan pergaduhan dengan jerung lain.


"Jerung betina sering mempunyai parut kerana mengawan, tetapi jerung jantan juga boleh digigit semasa interaksi dengan jerung yang lebih besar yang mahu mendominasi jerung yang lebih kecil," katanya kepada akhbar The Sun.


Menurut Daily Star, jerung putih ini merupakan ikan pemangsa paling besar di dunia. Mereka juga dikatakan tidak mengunyah dan hanya menelan makanan mereka walaupun mempunyai 300 gigi.


Kesan parut berkemungkinan terjadi hasil pergaduhan dengan haiwan laut lain. - Foto Daily Star.
hai


EmoticonEmoticon