Khamis, 21 Oktober 2021

Tayar Tersangkut Pada Leher Rusa Selama Dua Tahun Akhirnya Dikeluarkan


Satu tayar yang tersangkut selama dua tahun pada leher seekor Rusa besar yang berkeliaran di kawasan berbukit di negeri Colorado, Amerika Syarikat akhirnya berjaya ditanggalkan baru- baru ini.


Menurut laporan laman berita TheDrive, Rusa jantan yang berusia hampir lima tahun itu dikesan berada di Pine Junction, barat daya Denver sebelum ia ditembak dengan ubat pelali.


Tanduk Rusa itu terpaksa dipotong oleh para pegawai Hidupan Liar dan Taman-Taman negeri itu untuk mengeluarkan tayar tersebut apabila besi tayar berkenaan gagal dipotong.



Rusa terbabit kali pertama dikesan pada tahun 2019 ketika rutin tinjauan Hidupan Liar dilakukan dan mendapati terdapat tayar tersangkut pada leher haiwan berkenaan.


Akibat terlalu lama membawa tayar itu, terdapat kesan kecederaan pada sekitar leher haiwan tersebut dan bulunya juga semakin menipis.


Berat Rusa itu dilaporkan ialah 270 kilogram dan direkodkan beberapa kali berjalan di antara Park County dan Jefferson County.


Gambar fail menunjukkan tayar tersangkut pada leher seekor Rusa besar di Colorado, Amerika Syarikat. - Foto Colorado Parks and Wildlife.

1 comments

careless attitude leaving items of endangering the wildlife wellbeing


EmoticonEmoticon