Ahad, 10 Oktober 2021

4 Tahun Kumpul Duit Syiling, Peniaga Jalanan Mampu Beli Kereta Idaman Secara Tunai


Yang berkemampuan dan wang simpanan berlonggok mungkin membeli kenderaan secara tunai adalah perkara biasa. Namun, tidak bagi peniaga kecil, impian untuk membeli kereta idaman bukannya mudah untuk dicapai.


Lebih-lebih lagi harga kenderaan yang diidamkan bukanlah murah. Untuk membeli kereta tersebut, usaha itu memerlukan simpanan yang banyak dan memakan masa bertahun-tahun.


Tidak dinafikan ramai yang mengambil jalan mudah dengan membuat pinjaman bank untuk membeli kereta idaman dan sanggup menanggung hutang secara bulanan.


Kisah penuh inspirasi seorang lelaki yang bekerja sebagai peniaga jalanan di Kota Makassar, Asriadi Syamsuddin bersama isterinya yang membawa beberapa botol air mineral penuh berisi duit syiling ke pusat jualan kereta membuatkan ramai terpegun.


Asriadi mengakui bahawa dia mempunyai niat sejak tahun 2018 untuk mendapatkan kereta Toyota Rush, dan dia menyimpan duit syiling sejak 2018. Dia mengatakan bahawa duit syiling itu diperoleh daripada pembeli setiap hari.




"Saya berniaga di tepi jalan dan duit syiling yang diterima daripada pelanggan, saya simpan dalam botol mineral. Memang niat mahu beli kereta sendiri. Tidak terasa sudah empat tahun saya menabung duit syiling ini kerana saya tidak pernah mengira jumlahnya.


"Apabila saya melihat bekas air yang digunakan untuk menyimpan duit syiling sudah penuh, barulah saya keluarkan dan mendapati bahawa jumlahnya mencecah ratusan juta rupiah.


"Untuk ke pusat jualan kereta, saya terpaksa pinjam kereta jiran kerana perlu mengangkut botol air mineral yang berat," kata Asriadi.


Ketika membawa wang tabungan ke bilik pameran kereta Toyota di bandar, para pekerja di sana telah membantu Asriadi mengira jumlah yang diperlukan untuk membeli kereta idamannya.


"Ini satu situasi luar biasa kerana pihak kami tidak pernah menerima pelanggan yang membeli kenderaan secara tunai menggunakan duit syiling.


"Namun, Asriadi membawa wang yang cukup iaitu 271 juta rupiah (RM79,269) untuk membolehkannya memiliki kereta Toyota Rush," jelas seorang pekerja Toyota bernama Nur, menerusi laporan laman SuaraSulSel.id pada 28 September 2021.


Asriadi mengakui bahawa dia mempunyai niat sejak tahun 2018 untuk mendapatkan kereta Toyota Rush.


EmoticonEmoticon