Ahad, 26 September 2021

Kru Kapal Tidak Sedar Ikan Paus Tersangkut Pada Busur Kapal


Seekor bangkai ikan paus ditemui tersangkut pada sebuah kapal tangki Jepun yang berlabuh di sebuah pelabuhan di negara itu baru-baru ini, lapor Daily Mail pada 23 September 2021.


Bangkai ikan paus sepanjang hampir 10 meter itu tersangkut di bahagian depan yang berbentuk bonggol pada kapal tersebut.


Beberapa penduduk tempatan yang melihat bangkai ikan paus itu telah membuat laporan kepada pihak berkuasa sehingga pasukan pengawal pantai bergegas ke tempat kejadian.


Kejadian itu berlaku di Pelabuhan Mizushima, bandar Kurashiki. Kapal tangki itu dilaporkan telah belayar di Lautan Pasifik ketika ia menuju ke pelabuhan tersebut.



"Saya telah memancing di sini selama bertahun-tahun. Tetapi ini adalah kali pertama saya melihat ikan paus," kata seorang saksi.


Jurucakap Pengawal Pantai Mizushima bersetuju dengan saksi itu, menyatakan bahawa ini juga pertama kalinya mereka melihat ikan paus mati di busur kapal.


Kru-kru kapal itu mendakwa mereka tidak mengetahui bahawa kapal berkenaan telah melanggar seekor ikan paus. Berdasarkan maklumat dari institut penyelidikan hidupan laut Jepun, haiwan itu dipercayai spesies ikan paus sirip yang tergolong dalam keluarga Rorqual.


Menurut Kesatuan Antarabangsa untuk Pemuliharaan Alam (IUCN), ikan paus sirip dikategorikan sebagai spesies pelbagai. Haiwan itu adalah yang kedua terbesar selepas ikan paus biru, dengan panjang boleh mencecah hingga 27.3 meter dan berat 74 tan.


Bangkai seekor ikan paus tersangkut pada bahagian hadapan sebuah kapal tangki di Pelabuhan Mizushima, Jepun. - Foto Mizushima Coast Guard Station Ne.


EmoticonEmoticon