Sabtu, 10 Julai 2021

Kehadiran Buaya Gemparkan Penduduk Di Taman Perumahan


KOTA KINABALU, 10 Julai - Seekor buaya masuk ke Taman Perumahan Bitsa Ridge, Luyang di sini, telah gemparkan penduduk. Bagaimanapun mereka berasa lega apabila buaya yang masuk ke kawasan itu berjaya ditangkap Jabatan Hidupan Liar Sabah (JHLS) malam tadi.


Penduduk kawasan itu mendakwa terlihat reptilia terbabit di kawasan perumahan terbabit pada 7.30 malam sebelum menghubungi JHLS untuk mendapatkan bantuan.


Penolong Pengarah JHLS Dr Sen Nathan berkata, sepasukan anggotanya bergegas ke lokasi kejadian selepas menerima aduan kehadiran buaya tersebut di hadapan sebuah rumah penduduk.


Menurutnya, setibanya di lokasi ditemukan seekor buaya sepanjang dua meter di kawasan semak berhampiran perumahan berkenaan.



"Operasi menangkap reptilia itu segera dijalankan dan dan usaha itu dilakukan tanpa sebarang masalah.


"Buaya berkenaan kemudiannya dibawa ke Pusat Penyelamatan Hidupan Liar di Potuki, Lok Kawi untuk penjagaan dan rawatan yang diperlukan," katanya di sini, hari ini.


Dr Sen berkata, buaya berkenaan akan dijaga buat sementara waktu sebelum ia lepaskan di habitat yang sesuai.


"Sehubungan itu, kita mengambil peluang untuk mengucapkan terima kasih kepada pihak yang membantu dari segi kewangan untuk operasi hidupan liar seperti ini," katanya.


Kakitangan JHL Sabah menangkap buaya sepanjang dua meter di Taman Perumahan Bitsa Ridge, Luyang, Kota Kinabalu. Foto JHLS.


EmoticonEmoticon