Isnin, 31 Mei 2021

Kerana Buat Cabaran TikTok, Remaja Perempuan Terbakar Satu Badan Melecur Tahap Tiga


Seorang gadis berusia 13 tahun berada di hospital selama lebih dari dua minggu setelah mengalami luka terbakar tahap tiga, dan hilang keupayaan untuk menggunakan tangannya selepas meniru video yang dilihatnya dalam aplikasi TikTok.


Destini Crane, dari Portland, Oregon, dipercayai membawa lilin, pemetip api dan sebotol alkohol ke dalam bilik air untuk cuba melukis bentuk pada cermin sebelum menyalakannya dengan api. Namun, percubaannya gagal apabila ibu Destini, Kimberly terdengar anak gadisnya menjerit di dalam tandas.


"Saya di ruang tamu bercakap dengan ibu saya, tiba-tiba kami mendengar dia menjerit nama saya, jadi saya pergi dan membuka pintu bilik mandi dan semuanya terbakar. Destini terbakar, kesemua barang yang ada disitu turut terbakar.


"Ketika saya mengambil telefon Destini, TikTok masih merakam video, saya kemudian membawa Destini ke luar dan menarik bajunya yang terbakar, seorang jiran telah menelefon 911," kata Kimberly Crane.


Kimberly mendapati alkohol tersebut tumpah memenuhi tandas rumahnya dan api menjulang tinggi, menyebakan anak gadisnya melecur teruk. Gadis itu kemudiannya dikejarkan ke hospital dan dirawat di unit rawatan rapi (ICU) sejak 13 Mei hingga kini.


Gadis itu melecur pada bahagian leher, tangan kanan dan perlu menjalani pembedahan kulit. Menurut kakaknya, Andrea Crane, Destini mungkin memerlukan beberapa bulan lagi untuk pulih, termasuk perlu menjalani rawatan fisioterapi penggunaan lengan dan pergerakan di leher, bahu dan jari. Sumber: ABC News


Destini Crane dalam foto yang tidak bertarikh.


EmoticonEmoticon