Selasa, 30 Mac 2021

Dua beradik jadi jutawan segera selepas temukan batu baiduri bernilai RM4 juta


Melombong batu-batu berharga bukanlah satu pekerjaan yang mudah. Walaupun dalam filem aktiviti ini kelihatan seperti pekerjaan impian yang selalu kita lihat. Pada hakikatnya ia kotor, memenatkan serta memerlukan kerja keras dan ada antara pemburu batu ini tak mendapat apa-apa hasil.


Tetapi adakalanya ianya sangat berbaloi, segala penat dan lelah akan terubat seperti kisah adik beradik ini. Mereka menjadi jutawan segera selepas menemukan dua ketul batu permata baiduri atau opal yang bernilai kira-kira 700,000 Pound (RM4 juta).


Lapor Daily Mail, Isaac dan Sofia Andreou menemukan batu permata yang disifatkan amat berharga di Australia itu dalam percubaan pertama ketika melombong di pedalaman negara itu, minggu lalu.


Salah satu batu baiduri yang mereka temui itu mempunyai kualiti tinggi sesuai untuk dipamerkan di muzium, dan ia sebesar satu penumbuk tangan dan berbentuk seperti telur yang besar.


Menurut Sofia, apa yang mengejutkan pada hari terakhir pencarian mereka, apabila kilauan seakan pelangi tiba-tiba muncul di tengah-tengah padang pasir.


"Belahan batu baiduri ini memiliki warna-warna pelangi yang lengkap dan saya tidak dapat membayangkan yang saya kini memegangnya. Perasaan saya bercampur baur antara terkejut dan juga terpesona," katanya.


Menurut Isaac pula, penemuan itu merupakan satu detik amat berharga yang akan mengubah kehidupan mereka, dia percaya selepas ini kehidupan mereka lebih mudah dan menarik.


Difahamkan, belum ada penemuan batu baiduri yang bernilai tinggi seperti yang ditemui oleh dua beradik ini. Rata-rata penemuan sebelum ini hanyalah bernilai kira-kira RM60,000, walaupun ada segelintir bernilai hingga RM825,000, bergantung pada warna, kejelasan, corak dan ukuran.


Untuk pengetahuan, baiduri atau opal adalah salah satu dari lima jenis batu permata, berlian, zamrud, delima dan nilam. Batu permata adalah mineral dan untuk baiduri pula secara kimia adalah silikon dioksida yang bercampur air. - Sumber Daily Mail.


Sebuah Opal batu matriks yang bernilai tinggi kerana corak permata berwarnanya yang unik ditemui di dalam retakan yang bersilang dengan batu besi di mana ia terbentuk. - Foto Mail Online.

Rakan mereka David Darby telah menghabiskan beberapa dekad mencari opal tetapi tidak pernah menemui sesuatu yang hebat seperti ini. - Foto Mail Online.

Isaac dan Sofia Andreou menunjukkan batu baiduri yang mereka temukan yang bernilai tinggi. - Foto Mail Online.

Penemuan luar biasa itu mengubah hidup mereka, kata adik beradik itu. Mereka juga mampu membeli lombong mereka sendiri. - Foto Mail Online.


EmoticonEmoticon