Isnin, 25 Disember 2023

Menjadi misteri sejak Perang Dunia Ke-2, pesawat hilang 80 tahun lalu akhirnya ditemukan


Sebuah pesawat pejuang yang hilang dalam operasi serbuan di Itali kira-kira 80 tahun lalu, ditemukan semula di dasar laut Teluk Manfredonia. Penemuan pesawat pejuang itu sekali gus menyelesaikan tanda tanya yang selama ini menjadi misteri sejak Perang Dunia Kedua.


Menerusi lapor Daily Mail, juruterbang dari Amerika Syarikat (AS), Leftenan Warren Singer hilang bersama pesawat P-38 Lightning pada 25 Ogos 1943, semasa serangan ke atas lapangan terbang Itali berhampiran Foggia, Timur negara itu.


Misi itu berusaha menangkis serangan balas udara Itali dan merupakan kejayaan besar selepas memusnahkan 65 pesawat musuh menerusi tujuh jet p-38. Bagaimanapun, Singer tidak pernah mencapai sasarannya.


Rekod tentera udara menunjukkan pesawat dikendalikan Singer kali terakhir dilihat terbang berhampiran bandar Manfredonia, kira-kira 35.40 kilometer (km) Timur Foggia.



Kini, kira-kira 80 tahun kemudian, sekumpulan penyelam menemukan bangkai pesawat tersebut pada kedalaman 12 meter (40 kaki) di bawah permukaan air Teluk Manfredonia.


Singer yang berusia 22 tahun pada ketika itu meninggalkan isterinya, Margaret yang baru berkahwin selama lima bulan.


Dalam pada itu, penyelam, Dr. Fabio Bisciotti yang menemukan bangkai pesawat pejuang itu memaklumkan ia masih dalam keadaan baik.


"Bangkai jet itu berada dalam keadaan baik. Pesawat tersebut kemungkinan besar mengalami masalah mekanikal dan terhempas ke dalam laut.


"Ia tidak terkena bedilan kuat senjata anti-pesawat kerana sangat jauh dari pantai, kira-kira 35.40 km," katanya.


Dr. Fabio mengetuai kumpulan kajian bawah permukaan air di Liga Tentera Laut Itali. Beliau bersama penyelam lain tidak menemukan sebarang mayat di lokasi bangkai pesawat pejuang itu.


Bagaimanapun, beliau percaya Singer mungkin sempat melepaskan diri dari bangkai pesawat pejuang itu namun kemudiannya lemas.


"Tingkap jet itu terbuka, jadi kami cukup yakin dia berjaya meninggalkan pesawat itu dan kemudian siapa tahu apa yang berlaku.


"Mungkin dia cuba berenang atau disebabkan pakaian seragam dipakainya menyebabkannya turun ke bawah permukaan air. Kami yakin dia sudah lemas," katanya.


Penyelam itu mampu mengenal pasti bangkai jet sebagai P-38 disebabkan reka bentuk ledakan berkembar tersendiri pesawat itu.


Malah, Dr. Fabio juga dapat menyimpulkan penemuan itu kepada pesawat dibawa Singer memandangkan rekod menunjukkan ia adalah satu-satunya jet P-38 yang hilang di laut di kawasan berkenaan.


Beliau menganggap penemuan pesawat yang dikendalikan oleh Singer merupakan satu penghormatan besar buatnya.


Dr. Fabio dibantu oleh rakan penyelam lain, Mariagrazia Antonaci, Alessandro Aulicino dan Pietro Amoruso, dengan penyelidikan sejarah dijalankan oleh Giuseppe Iacomino.


Sementara itu, jurucakap Agensi Perakaunan POW/MIA Pertahanan (DPAA) yang menyiasat kes kehilangan tentera AS mengesahkan pihaknya sudah dimaklumkan mengenai penemuan bangkai pesawat pejuang itu.


"DPAA sudah menerima maklumat daripada Liga Tentera Laut Itali berhubung kes ini dan sedang menyiasat situasi berkenaan," jelas agensi itu. - Sumber Daily Mail.


Kini, 80 tahun kemudian, penyelam telah menemui serpihan pesawat Singer pada kedalaman 12 meter (40 kaki) di bawah Teluk Manfredonia.

Singer hilang dengan P-38 Lightning pada 25 Ogos 1943.

Penyelam yang mengenal pasti bangkai kapal itu, Fabio Bisciotti berkata, ia berada dalam keadaan baik.

"Kemungkinan besar pesawat itu mengalami kegagalan mekanikal dan terperosok di dalam air," kata Fabio Bisciotti.


EmoticonEmoticon