Jumaat, 1 Disember 2023

AS dedah dokumen sulit temui beribu-ribu UFO di orbit Bumi


Tentera Angkasa Lepas Amerika Syarikat (USSF) mengesan beribu-ribu objek terbang tidak dikenali (UFO) di orbit Bumi, demikian laporan portal berita DailyMail pada 30 November 2023 yang memetik senaskhah dokumen sulit.


Laporan itu mendedahkan bahawa UFO berulang kali ditemui sejak kebelakangan ini sehingga menjadi sukar untuk mengenal pasti sama ada ia menimbulkan ancaman kepada manusia.


Berdasarkan laporan tersebut, unit pasukan USSF iaitu Komando Latihan dan Kesediaan Angkasa Lepas (STARCOM) menemui banyak penampakan UFO di orbit Bumi pada bulan lalu.


Antara penemuan itu termasuk sampah angkasa lepas buatan manusia dan 'serpihan semula jadi' seperti meteoroid dilancarkan oleh 'musuh Amerika Syarikat (AS) yang terus melancarkan satelit pengintip seperti Malligyong-1 oleh Korea Utara dan sebagainya.


USSF menyuarakan kebimbangan bahawa sampah angkasa lepas buatan manusia itu memenuhi kawasan yang tidak diperhatikan antara Bumi dan Bulan dipanggil orbit 'cislunar', menjadikannya sukar untuk mengenal pasti sebarang potensi ancaman dan mengatasinya.


Dalam laporan baharu mereka, yang diterbitkan bulan November lepas, USSF menekankan kepentingan mencari 'ancaman' serius ini di kalangan 'bahaya' seperti sampah angkasa.


Laporan itu juga menggunakan beberapa istilah bagi merujuk penemuan tersebut seperti 'pemerhatian tidak normal' tetapi tidak menjelaskan maksudnya.


Ia juga tidak menjelaskan apakah 'corak kehidupan' yang telah dikesan daripada orbit yang tidak diketahui. - Sumber Daily Mail.


Kebanyakan kekacauan yang mengorbit Bumi adalah sampah angkasa lepas buatan manusia dan 'serpihan semula jadi' seperti meteoroid. - Foto US Space Force / NASA.


EmoticonEmoticon