Isnin, 4 Disember 2023

Api panaskan susu tak pernah padam berterusan menyala sejak 1949


Sebuah kedai di bandar Jodhpur, India mendakwa bahawa api yang digunakan untuk memanaskan susu di premis itu telah menyala sejak 1949, lapor stesen penyiaran NDTV pada 2 Disember 2023.


Pemilik kedai, Vipul Nikub dengan bangga mengatakan bahawa nyalaan api yang digunakan untuk memanaskan susu tidak pernah padam sejak datuknya memulakan perniagaan tersebut.


"Datuk saya memulakan kedai susu ini pada 1949. Api berterusan menyala sejak 1949. Kedai ini beroperasi 22 hingga 24 jam setiap hari.


"Susu dipanaskan secara tradisional menggunakan arang dan kayu. Sudah hampir 75 tahun kedai ini beroperasi secara konsisten dan ia diuruskan secara turun-temurun.


"Saya generasi ketiga. Kedai susu terkenal, orang suka dan susu membekalkan nutrisi dan tenaga kepada pelanggan jadi kami berjaya menjalankan perniagaan," katanya.


Kedai-kedai susu di seluruh India menjadi kiosk makanan yang klasik. Ia biasanya terletak di tepi jalan yang sibuk dan menawarkan pelbagai jenis produk berasaskan susu yang memenuhi citarasa tempatan.


Selain minuman, kedai susu akan menawarkan pelbagai jenis gula-gula, dadih dan hidangan tenusu lain. Dalam setiap teguk dan suapan, makanan yang kaya dengan perisa itu mentakrifkan kecintaan masyarakat India terhadap produk berasaskan susu. - Sumber NDTV.


Nikub menunjukkan susu yang dipanaskan di atas api yang menyala sejak 1949. - Foto NDTV.


EmoticonEmoticon