Jumaat, 26 Mei 2023

Akhirnya Bumi terima isyarat pertama 'makhluk asing'


Sepasukan saintis dari Institut SETI, sebuah organisasi bukan keuntungan yang berdedikasi untuk memahami kehidupan di angkasa telah mengesan satu isyarat asing dari angkasa lepas, lapor akhbar Daily Mail pada 24 Mei 2023.


Pasukan saintis SETI yang berpangkalan di Lembah Silikon, Amerika Syarikat (AS) itu sebenarnya mengadakan simulasi isyarat yang dipancarkan daripada kapal angkasa pengorbit Marikh pada pukul 3 petang (waktu tempatan).


Gelombang radio itu melambung melalui angkasa dengan kelajuan cahaya dan ditangkap oleh tiga teleskop besar di Bumi dalam tempoh 16 minit.


Kejadian pertama seumpamanya itu didakwa akan memberi manusia pengalaman apabila dihubungi makhluk asing.


Saintis di AS dan Itali teruja apabila isyarat itu muncul pada skrin komputer mereka sebelum gelombang radio itu dimuat turut dalam beberapa bahagian.


Pasukan itu merahsiakan butiran penting penemuan itu termasuk jenis isyarat dan mesej yang disertakan.


Isyarat itu diterima tiga teleskop besar di seluruh dunia termasuk Allen Telescope Array (ATA) di California, Robert C. Byrd di Balai Cerap Green Bank (GBO) di West Virginia dan Stesen Astronomi Radio Medicina di utara Itali.


Penyelidik berkata, mesej itu dimuat naik petang semalam dan akan berkongsi dua pautan dengan orang ramai di platform media sosial SETI, membolehkan mereka membantu dengan penyahkodan. - Sumber Daily Mail.


Para saintis di AS dan Itali (gambar) sangat gembira apabila mesej itu muncul pada skrin komputer. Gelombang radio itu dimuat turun dalam beberapa bahagian. - Foto Daily Mail.


EmoticonEmoticon