Ahad, 4 September 2022

Semakin kaya selepas temui syiling emas bawah dapur bernilai RM1.3 juta


Sepasang suami isteri di Britain menjadi lebih kaya setelah menemui syiling emas bernilai lebih £250,000 (RM1.3 juta) di bawah lantai dapur rumah mereka, lapor akhbar The Sun pada 1 September 2022.


Pasangan yang tidak dinamakan itu menemui 264 keping syiling emas yang tertanam di bawah papan lantai rumah mereka di Kampung Ellerby, North Yorkshire.


Ketika kejadian, pasangan itu sedang mengubah suai lantai dapur rumah sebelum mereka menemui syiling berusia 400 tahun itu yang diisi di dalam sebuah tin logam. Ia tertimbus di dalam lantai konkrit setebal 15 sentimeter.



Mereka pada awalnya menemui beberapa kabel elektrik biasa di bawah rumah yang dihuni selama lebih 10 tahun itu. Sebaik sahaja mengangkat lantai, mereka menjumpai cawan tin yang diisi dengan syiling berharga.


Beberapa syiling emas itu bertarikh dari 1610 hingga 1727 ketika pemerintahan Raja James I, Charles I dan George I.


Pasangan itu mahukan pendapat ahli profesional tentang penemuan itu. Mereka segera menghubungi firma lelongan d Spink & Son di London. Seorang pakar bergegas ke rumah mereka untuk melihat koleksi itu.


Pegawai yang melawat rumah pasangan itu memberi analisis tentang penemuan tersebut. Syiling itu didapati milik keluarga saudagar kaya dari bandar Hull, Fernley-Maisters.


Fernley-Maisters adalah pengimport dan pengeksport kayu balak, arang batu dan bijih besi dengan generasi terkemudian berkhidmat sebagai anggota Parlimen pada awal 1700-an.


"Ia adalah satu penemuan yang sangat mengejutkan. Penemuan lebih 260 syiling ini juga merupakan salah satu yang terbesar dalam rekod arkeologi dari Britain," kata Gregory Edmund, seorang pakar yang teruja melihat koleksi itu. - Sumber The Sun.


Pasangan itu telah tinggal di rumah mereka selama lebih daripada 10 tahun sebelum penemuan itu. - Foto BNPS.

Beberapa syiling emas itu bertarikh dari 1610 hingga 1727. - Foto Spinks/BNPS.


EmoticonEmoticon