Sabtu, 26 Mac 2022

NASA kini temui lebih 5,000 exoplanet, ada diantaranya memiliki ciri seakan Bumi


Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) mengesahkan terdapat lebih daripada 5,000 planet dikesan berada di luar sistem suria (eksoplanet). Namun setakat ini, Bumi menjadi planet paling sesuai untuk didiami hidupan.


Exoplanet ialah istilah digunakan untuk planet yang mengorbit di luar sistem suria atau planet suria tambahan - merupakan planet yang mengorbit bintang selain dari Matahari, dan dengan itu tidak terletak dalam sistem suria.


Terdapat juga laporan mengenai objek berjisim planet terapung bebas (iaitu, yang tidak beredar mengelilingi sebarang bintang). Oleh kerana objek sedemikian tiada yang diketahui dengan pasti, ia tidak akan dibincangkan.


Agensi itu memaklumkan pada 21 Mac 2022, bahawa ada 5,005 planet di luar sistem suria dengan kebanyakannya bersaiz kecil dan berada di luar galaksi Bima Sakti.


NASA memaklumkan planet yang dikategorikan sebagai 'kecil' terletak pada jarak 93.3 bilion kilometer atau ribuan tahun jarak cahaya. Planet paling hampir dengan Bumi, Proxima Centauri B adalah empat tahun jarak cahaya jauhnya.


Penambahan terbaharu 65 eksoplanet kepada Arkib Eksoplanet NASA itu merupakan pencapaian baharu dalam bidang sains. Arkib berkenaan adalah platform kepada penemuan eksoplanet oleh ahli-ahli astronomi kewujudannya telah disahkan.


"Ini bukan sekadar nombor. Setiap satu daripadanya adalah dunia baharu, planet baharu. Saya teruja untuk setiap satu daripadanya kerana kita tidak tahu apa-apa tentangnya," kata Jessie Christiansen selaku ketua sains untuk arkib dan saintis penyelidikan Institut Sains Eksoplanet NASA di Institut Teknologi California, Pasadena.


NASA sudah menjalankan penyelidikan terhadap eksoplanet sejak 30 tahun lalu dengan jumlah yang ditemui menjangkaui 5,000 planet. Teleskop Angkasa NASA membantu saintis menemui lebih banyak planet daripada bintang di galaksi.


Kepelbagaian eksoplanet itu jauh berbeza daripada planet yang terdapat dalam sistem suria. Ia termasuk planet berbatu lebih besar dari Bumi dipanggil super-Earths, mini Neptune dan Musytari panas terik.


Saintis juga menemukan planet yang mengorbit lebih daripada satu bintang, malah ada yang mengelilingi sisa-sisa bintang mati yang dipanggil bintang kerdil putih.


"Saintis kini sedang mencari galaksi untuk planet yang memiliki ciri seakan Bumi yang bersesuaian untuk hidupan. Apa yang kami lihat di Bumi, kehidupan boleh menyesuaikan diri dengan keadaan yang manusia anggap 'sangat keras' seperti suhu, sinaran, kemasinan, keasidan dan kegersangan.


"Ada kemungkinan bahawa kehidupan sudah bermula di dunia lain dan disesuaikan dengan keadaan yang agak asing yang tidak biasa kita lakukan," kata agensi itu. - Sumber NASA TV.


NASA telah menemukan lebih daripada 5,000 eksoplanet. - Fot NASA.


EmoticonEmoticon