Jumaat, 12 November 2021

China Bina Replika Kapal Tentera Laut AS Di Gurun Xinjiang, Dijadikan Sasaran Latihan


BEIJING - Tentera China membina replika menyerupai bentuk kapal perang pengangkut pesawat Tentera Amerika Syarikat (AS), bagi dijadikan sasaran latihan di kawasan gurun Xinjiang, menurut laporan dari Reuters.


Rakaman dari imej satelit Maxar menunjukkan tempat itu berkemungkinan menjadi operasi latihan sekali gus mencerminkan usaha China membina keupayaan anti pengangkutan khususnya terhadap Tentera Laut AS.


Imej-imej satelit menunjukkan garis besar skala penuh kapal induk AS dan sekurang-kurangnya dua peluru berpandu pemusnah kelas Arleigh Burke dibina di kawasan yang kelihatan seperti kompleks jarak sasaran baharu di Gurun Taklamakan.


Imej-imej itu juga menunjukkan sistem rel selebar enam meter dengan sasaran bersaiz kapal dipasang padanya. Menurut pakar, ia boleh digunakan untuk simulasi kapal yang bergerak.


Institut Tentera Laut AS yang memetik laporan perisikan syarikat geospatial, All Source Analysis memaklumkan kompleks itu digunakan untuk ujian peluru berpandu balistik.


Program peluru berpandu anti-kapal China diawasi oleh Pasukan Roket Tentera Pembebasan Rakyat (PLARF). Kementerian Pertahanan China belum memberikan sebarang komen mengenai perkembangan terkini itu.


Rakaman imej satelit di Ruoqiang, Xinjiang. - Foto MAXAR.


EmoticonEmoticon