Sabtu, 13 November 2021

Bulan Pernah Pecah, Serpihannya Asteroid Kamo Oalewa Berdekatan Dengan Bumi


Para saintis mengenal pasti ketulan kecil yang menjejaki orbit bumi adalah asteroid Kamo Oalewa yang berasal dari bulan, lapor laman berita The Guardian pada 11 November 2021.


Asteroid itu pernah ditemukan pada 2016, namun sehingga kini agak sedikit maklumat mengenainya. Pemerhatian baharu meyakini saintis ia adalah serpihan dari bulan yang terapung di angkasa akibat pelanggaran bulan purba.


Kamo Oalewa merupakan antara satelit separa bumi iaitu kategori asteroid yang mengorbit matahari dan paling hampir dengan bumi dengan jarak kira-kira 14.4 juta kilometer.


Walaupun asteroid itu adalah dekat daripada aspek astronomi, dan saiznya sebesar roda Ferris, ia tetap sukar dikesan kerana asteroid itu lebih samar daripada bintang paling samar yang boleh dilihat dengan mata kasar.


Teleskop Binokular Besar di Gunung Graham di selatan Arizona, adalah teleskop bumi paling canggih itu digunakan untuk membuat pemerhatian tersebut.


"Saya melihat melalui setiap spektrum asteroid berhampiran bumi yang kami ada akses, dan tiada yang sepadan," kata Ben Sharkey, pelajar PhD di Universiti Arizona.


Selepas terlepas peluang untuk memerhati lebih lanjut asteroid tersebut pada April 2020 berikutan penutupan teleskop semasa penularan Covid-19, pasukan itu menemui bahagian terakhir teka-teki pada 2021.


Ahli astronomi mendapati spektrum cahaya yang dipantulkan dari asteroid tersebut sepadan dengan batu angkasa bulan dari misi Apollo Pentadbiran Angkasa Lepas dan Aeronautik Kebangsaan (NASA).


Gambaran asteroid Kamo Oalewa yang terletak antara bumi dan bulan. - Foto University Of Arizona.


EmoticonEmoticon