Khamis, 25 November 2021

Angkasawan rakam imej menakjubkan letusan suria ketika ia mengeluarkan ledakan terbesar


Seorang angkasawan dari Agensi Angkasa Lepas Eropah berjaya merakam imej letusan suria yang menerangi bahagian utara Bumi, lapor akhbar Daily Star pada 9 November 2021.


Thomas Pesquet yang berkongsikan imej itu di akaun Twitter miliknya berkata, letusan suria tersebut sedang mengeluarkan ledakan terbesarnya ketika rakaman diambil.


"Kami 'dipersembahkan' dengan ledakan terkuat yang ditemui sepanjang melakukan misi di Amerika Utara dan Kanada.


"Ledakan yang menakjubkan itu lebih tinggi dari orbit kami. Kami terbang tepat di atas pusat jajaran, dengan gelombang pantas dan kuat berlaku di sekitarnya," tulis Pesquet di Twitternya.



Penemuan itu dirakam hanya beberapa minggu selepas kejadian letusan suria besar meletus dari Matahari dalam salah satu ribut suria paling kuat pernah direkodkan.


Matahari melepaskan letusan yang paling berkuasa, iaitu suar suria kelas X1 yang memuncak pada 11.35 malam (waktu tempatan), 28 Oktober lepas. Suar suria ialah letusan sinaran besar-besaran dari matahari yang menghantar zarah bercas mengalir keluar dari bintang.


Pakar mengklasifikasikannya dalam sistem huruf, dengan ribut kelas C agak lemah, kelas M lebih sederhana dan suar kelas X antara yang paling kuat. Kelas X menandakan suar paling sengit, manakala nombor itu memberikan lebih banyak maklumat tentang kekuatannya.


"X2 adalah dua kali lebih sengit daripada X1, X3 adalah tiga kali lebih sengit dan seterusnya. Suar yang dikelaskan X10 atau lebih kuat dianggap luar biasa sengit," kata NASA dalam satu kenyataan.


Suar solar terbesar pernah dirakamkan NASA. - Foto Thomas Pesquet/NASA.


EmoticonEmoticon