Ahad, 14 Februari 2021

Dron nuklear Russia mampu hancurkan Amerika Utara, misil nuklear RS-28 lebih dahsyat


Russia bersedia untuk menguji dron nuklearnya yang dikatakan mempunyai kekuatan untuk menghancurkan benua Amerika Utara. Akhbar The Sun, yang memetik laporan akhbar Russia Izvestia, melaporkan persediaan menguji dron dalam air dinamakan Poseidon yang akan dibawa oleh kapal selam Belgorod itu sedang berjalan.


Difahamkan, Russia akan memiliki kira-kira 30 dron nuklear Poseidon menjelang 2027, yang boleh dilengkapi dengan senjata konvensional atau nuklear. Dron itu juga boleh digunakan untuk memusnahkan pelbagai jenis sasaran dan berjaya dilancarkan dari kapal selam berkuasa diesel sebelum ini.


Presiden Russia, Vladimir Putin, mendedahkan maklumat mengenai dron nuklear itu pada 2015, ketika Poseidon dikenali sebagai Sistem Lautan Pelbagai Fungsi Status-6. Dron itu boleh bergerak pada kelajuan mencecah 85 kilometer sejam (km/j) di dalam air dan mampu mencapai sasaran sejauh 10,000 kilometer.


Kementerian Pertahanan Russia menunjukkan
dron dalam air berkuasa nuklear, Poseidon.


Menurut media Russia, ia juga berupaya membawa peledak peluru nuklear dengan kuasa letupan 100 megaton. Tahun lalu, seorang pegawai tentera laut, Kapten Konstantin Sivkov, berkata Poseidon mampu menyebabkan gempa bumi dan menghancurkan benua Amerika Utara.


Jika diletupkan di dalam laut, Poseidon dikatakan mampu mencetuskan ombak tsunami setinggi 300 kaki. Sebagai perbandingan, bom atom yang digugurkan di Hiroshima mempunyai kekuatan sekitar 15 kiloton dan kekuatan 100 megaton adalah bersamaan 100,000 kiloton.


Russia dedah misil nuklear bom terkuat di dunia


Gambar misil nuklear yang diberi nama
RS-28 dan digelar sebagai 'Satan 2'.

Russia pada Okteber 2016 lalu, turut mendedahkan gambar misil nuklear terbesarnya yang dikatakan mampu memusnahkan kawasan berkeluasan sebuah negara Perancis.


Mail Online memberitahu, misil itu yang diberi nama RS-28 dan digelar sebagai 'Satan 2' oleh Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), boleh bergerak dengan kelajuan maksimum tujuh kilometer per saat dan direka dengan ciri yang boleh mengatasi sistem perisai anti-misil.


Misil itu boleh melancarkan kepala peledak sehingga sehingga 40 megaton iaitu 2,000 kali lebih kuasa berbanding bom atom yang menghancurkan Hiroshima dan Nagasaki pada tahun 1945.


Menurut rangkaian berita Rusia, Zvezda, misil itu mempunyai keupayaan jarak sehingga 10,000 km yang dikatakan mampu menyerang London dan beberapa bandar Eropah lain serta Amerika Syarikat.


EmoticonEmoticon