Selasa, 17 November 2020

AirAsia Japan failkan muflis, terjejas teruk akibat penularan Covid-19


Kuala Lumpur: Sektor penerbangan penumpang adalah antara industri paling teruk terjejas susulan impak Covid-19. Sekatan perjalanan dan penutupan sempadan bagi membendung penularan pandemik Covid-19 telah memberi tekanan besar kepada pengendali penerbangan. 


Sebahagiannya mengambil keputusan untuk 'berehat sementara' semasa tempoh sukar ini bagi mengurangkan kerugian. Ada yang mengekalkan operasi mereka dan mengelakkan daripada jatuh bankrap kerana penurunan ketara permintaan perjalanan udara telah membawa kepada kapasiti tempat duduk, hasil dan pendapatan yang rendah.


Hari ini, Syarikat bersekutu 33 peratus milik AirAsia Group Bhd di Jepun, AirAsia Japan Co Ltd (AAJ) memfailkan muflis. AirAsia Japan Co Ltd adalah nama dua penjelmaan Jepun syarikat penerbangan tambang rendah, beroperasi sebagai usaha sama antara AirAsia Malaysia dan rakan Jepun.


"Ini disebabkan ketakmampuan bayar akibat penurunan permintaan bagi perjalanan berikutan sekatan perjalanan keluar masuk yang dikenakan susulan pandemik koronavirus," menurut syarikat penerbangan itu dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini.


AirAsia Group memegang kepentingan dalam AAJ menerusi pegangan sahamnya di AirAsia Investment Ltd.


Pada 5 Oktober, kumpulan itu mengumumkan ahli lembaga pengarahnya memutuskan untuk menutup operasi AAJ dengan serta-merta untuk mengurangkan beban kewangan di tengah-tengah situasi operasi yang amat mencabar di Jepun yang semakin teruk oleh pandemik Covid-19.


Sumber: Harian Metro


EmoticonEmoticon